آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۳۷۷۹
هنر و ادبیات
۱۲

خبر کوتاه

انتشار کتاب های صوتی به همت هنرمندان

بهروز رضوی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، کیومرث پوراحمد، بهزاد فراهانی و رضا بابک با پیوستن به کمپین کتاب گویا در ویدیویی از مردم دعوت کردند به کتاب های صوتی گوش بدهند تا ضمن حمایت از کسانی که در این فعالیت فرهنگی سهیم هستند، به پاگیری فرهنگ مطالعه شنیداری کمک کرده باشند. اپلیکیشن واوخوان علاوه بر سایت vavbook.com صدها کتاب صوتی را که با مشارکت ناشران، نویسندگان، مترجمان و گویندگان نام آشنای کشور تولید شده در دسترس عموم قرار داده است: کتاب هایی که همگی در یک بستر مشارکتی و بدون دریافت دستمزد از سوی تیم تولیدکننده، تولید و برای عرضه آماده شده اند. ازجمله مولفان و مترجمانی که آثارشان از این طریق به صورت صوتی منتشر می شود، به ع.پاشایی، احمد پوری، سینا کمال آبادی، قاسم کشکولی، شیوا ارسطویی، ابراهیم رها، مهسا ملک مرزبان، لادن نیکنام، پوریا عالمی، هوشنگ چالنگی، مسعود احمدی، هرمز علیپور و جواد مجابی می توان اشاره کرد.

ثبت کتاب ایرانی در موزه اکسپو و کتابخانه BIE

نخستین کتاب به زبان فارسی درباره تاریخچه و آینده اکسپوهای جهانی از 1851 تا 2020 میلادی، در موزه اکسپو و کتابخانه تخصصی BIE ثبت می شود. دو نسخه از کتاب «دنیای شیشه ای» (اکسپوهای جهانی از 1851 میلادی) تالیف علیرضا بهرامی، در نشستی با حضور مهرداد اسکویی (فیلمساز و عکاس) به مسوولان دفتر بین المللی نمایشگاه ها تحویل داده شد تا نسخه ای از آن در موزه اکسپو و نسخه دیگر، در کتابخانه تخصصی این نهاد جهانی ثبت شود. این کتاب با همکاری موسسه توسعه هنرهای معاصر و انتشارات آرادمان، همزمان با اکسپو میلان منتشر و با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد. اسکویی همچنین از تالیف کتاب «ایران در اکسپوهای جهانی به روایت کارت پستال های تاریخی» خبر داد.

موافقت با ساخت 5 فیلمنامه جدید

فیلمنامه های «نبات» به تهیه کنندگی هوشنگ نوراللهی، کارگردانی و نویسندگی پگاه ارضی، «دعای مادر» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی رحیم رحیمی پور «یلدا» به تهیه کنندگی ایرج تقی پور، کارگردانی و نویسندگی مسعود بخشی همگی با موضوع اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کردند. همچنین این شورا با ساخت «برخورد کوتاه» به تهیه کنندگی ساسان سالور، کارگردانی و نویسندگی اصغر نعیمی و «جنس سوم» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی حسن یکتاپناه با موضوع اجتماعی موافقت کرد.