آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۷
اقتصاد جهان
۸

65 میلیارد یورو هزینه برگزیت

با توجه به اجرایی شدن طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بسیاری از کارشناسان برآورد می کنند این طرح هزینه ای قابل ملاحظه برای اقتصاد این کشور و منطقه اروپا خواهد داشت. در بررسی های اولیه مشخص شده است نه تنها هزینه زمانی می تواند برای دو طرف این معادله گران تمام شود، بلکه منابع مالی مورد نیاز اجرای آن نیز بین 25 تا 65 میلیارد یورو برآورد شده است.

کارشناسان در این زمینه معتقدند هرچند ترزا می تاکنون از موضوع به عنوان یک طرح ساده و قابل اجرا یاد کرده و به نوعی آن را جدی نگرفته است، ولی هرچه به روز اجرایی شدن نزدیک می شویم نخست وزیر انگلستان متوجه اهمیت و هزینه بالای اجرای این طرح می شود که تبعات آن در اقتصاد اروپا و انگلستان کاملا مشهود است.

وقتی کارشناسان، هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا شور و شعف را کنار می گذارند، ناگزیر هستند هشدار دهند، مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا می تواند تا ده سال طول بکشد و برای بریتانیا تا 60 میلیارد یورو خرج داشته باشد.

به گزارش فرانس 24 سیاستمداران اروپایی تاکید می کنند هزینه ای که برای بریتانیا در نظر گرفته می شود، به هیچ وجه به معنای صورتحساب یا جریمه نیست، بلکه بسادگی بهای تعهداتی است که بریتانیا به عنوان عضو پیشین اتحادیه اروپا به عهده گرفته است. کارشناسان در ارزیابی خروج بریتانیا (برگزیت) بویژه بر روشن شدن سه نکته انگشت می گذارند: حقوق و وظایف شهروندان اروپایی که در بریتانیا زندگی می کنند، مناسبات ایرلند با ایرلند شمالی و میزان بدهی بریتانیا به اتحادیه.

به گفته کارشناسان عمده هزینه دولت بریتانیا برای اجرای چنین طرحی مربوط به بدهی های این کشور به اتحادیه اروپاست که برآورد شده باعث افزایش هزینه ها تا 65 میلیارد یورو باشد.

دولت بریتانیا، همانند سایر 27 عضو اتحادیه اروپا، تا لحظه خروج، یعنی تا پایان سال 2018 در تمام هزینه های اتحادیه شریک است، یعنی باید از این بابت حدود 30 میلیارد یورو بپردازد.