آرشیو یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۹
سیاسی
۲

تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان قطعا احراز صلاحیت نمی شوند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری قطعا احراز صلاحیت نمی شوند.

عباسعلی کدخدایی در حاشیه بازدید از روند نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: باید توجه کنیم این حجم از مراجعات و اشتیاقی که برای نام نویسی وجود دارد، باید اشتیاقی واقعی باشد و نباید فکر کنیم اینجا جشنواره ثبت نام است.

وی افزود: به هرحال مسئولیت ریاست جمهوری، بسیار مهم بوده و طبق قانون اساسی، رئیس جمهور دومین مقام کشور است که به سوابق مدیریتی بالا نیاز دارد و قانون اساسی شرایط را بخوبی ترسیم کرده است.

کدخدایی رجل سیاسی و مذهبی بودن را از شروط اصلی داوطلبان ریاست جمهوری دانست و گفت: طبعا رجال سیاسی مذهبی بودن شرط گران سنگی است که باید به لوازم آن توجه کنیم و نباید این گونه باشد که برای ثبت نام تفننی به وزارت کشور مراجعه شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: البته ما قبول داریم که قوانین و مقررات ما هم کافی نیست و حداقلی است و با تلاش دولت و همت نمایندگان مجلس امیدواریم هر چه زودتر لایحه جامع انتخابات به تصویب برسد و در ادوار آینده شاهد این وضعیت نباشیم.

وی درباره زمان بررسی صلاحیت داوطلبان خاطرنشان کرد: طبق قانون پس از پایان نام نویسی ها پنج روز برای این کار فرصت داریم ضمن این که کارشناسان ما از شورای نگهبان از ابتدای نام نویسی داوطلبان در وزارت کشور بر روند ثبت نام نظارت داشتند و در پایان هر روز اسامی و مدارک داوطلبان ثبت نام کننده را به این شورا ارسال کردند.

کدخدایی افزود: کارشناسان شورای نگهبان نیز مشغول بررسی پرونده های دریافتی هستند و امیدواریم بتوانیم در همان فرصت اولیه پنج روزه درباره بررسی صلاحیت افراد، اعلام نتیجه کنیم، اما اگر نشد طبق قانون پنج روز دیگر امکان استمهال وجود دارد.

وی گفت: امروز در جلسه شورای نگهبان نخستین بررسی های رسمی را درباره صلاحیت افراد انجام می دهیم و اعلام نتیجه می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: با توجه به اصل 115 قانون اساسی و شرایطی که در قانون آمده است، بسیاری از افرادی که نام نویسی کرده اند احراز صلاحیت نخواهند شد؛ شاید این خبر خوبی نباشد، اما به هرحال انتظار نداشته باشند که این تعداد ثبت نام کننده صلاحیت شان برای سمت ریاست جمهوری تائید شود.