آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۰
صفحه اول
۱

تلویزیون دولتی ترکیه از پایان همه پرسی خبر داد

پیروزی کم جان «آری»

اوایل شب گذشته بلافاصله پس از بسته شدن تمام مراکز اخذ رای مربوط به همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در ترکیه، شمارش آرا آغاز شد.

تلویزیون دولتی ترکیه (تی آرتی) از پیروزی موافقان اصلاحات قانون اساسی در این کشور خبر داد. در این همه پرسی 45/51 درصد رای «آری» و 55/48 درصد رای «نه» دادند.

رئیس جمهور ترکیه پس از انداختن رای در همه پرسی امروز اعلام کرد: به عقیده من مردم ما برای حصول پیشرفتی سریع تر و حتی جهشی بزرگ به جلو حرکت خواهند کرد. برخی اظهار نظرها شائبه تقلب را هم در این انتخابات زنده کرده است.

به گزارش سی. ان. ان ترک، نهاد انتخاباتی ترکیه اعلام کرده پاکت های انتخاباتی را که ممهور به مهر رسمی نشده باشد به عنوان آرای معتبر در نظر می گیرد مگر این که شواهدی وجود داشته باشد که این برگه ها از خارج کشور فرستاده شده است!

در حالی که مقامات ترکیه می گویند انتخابات در فضایی کاملا آرام برگزار شد، اما برخی منابع از وقوع یک حمله مسلحانه به رستورانی در ترکیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بر اثر حمله افرادی مسلح به رستورانی در آنکار، دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. پیشتر نیز خبرهایی مبنی بر وقوع یک انفجار در دیاربکر منتشر شده بود، اما تاکنون هیچ منبع دیگری آن را تائید نکرده است. همچنین در روز رای گیری رسانه های ترکیه از دستگیری 59 نفر به خاطر گرفتن عکس از برگ های آرا خبر دادند.

تحلیلگران بر این باورند که اردوغان با این پیروزی آن اقتدار و قدرتی را که از این همه پرسی توقع داشت به دست نخواهد آورد. معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت این کشور آن پیروزی قاطعی را که انتظار داشت به دست نیاورده است.