آرشیو سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۸۴۲
جهان
۸

اعتصاب غذای بیش از هزار فلسطینی

صدها نفر از زندانیان فلسطینی هم زمان با روز «اسرای فلسطینی» در بازداشتگاه های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زدند.

براساس گزارش ها این زندانیان در پی اعتصاب غذای مروان برغوثی، سیاست مدار فلسطینی دست به اعتصاب غذا زده اند. این اعتصاب گروهی در اعتراض به شرایط زندانیان فلسطینی صورت گرفته است. اسیران فلسطینی تمامی مواد غذایی موجود در سلول هایشان را در راستای این اعتصاب بیرون گذاشته و اعتصاب غذای خود را آغاز کردند. آنها فهرست خواسته هایشان را به اداره زندان های این رژیم تحویل داده اند که شامل امکان دیدار این اسرا با خانواده هایشان هر دو هفته یک بار و عدم لغو آنها به هر دلیلی می شود. آنها همچنین خواستار بهبود شرایط پزشکی زندان و درمان به موقع زندانیان شدند.

سازمان مرکزی زندان های اسرائیل اعلام کرده است که نزدیک به هزار و 200 زندانی فلسطینی به این اعتصاب پیوسته اند، اما منابع فلسطینی این تعداد را هزارو 300 نفر و بعضی سازمان های عام المنفعه فلسطینی این تعداد را حتی بیشتر هم اعلام کرده اند.

مروان برغوثی سیاست مدار و فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح است که از سال 2002 به اتهام قتل چهار اسرائیلی و یک تبعه یونانی در اسرائیل زندانی است و به حبس ابد محکوم شده است. موضوع زندانیان فلسطینی در بازداشتگاه های اسرائیل یکی از موارد اصلی تنش بین دو طرف در سال های اخیر بوده است و ترس آن می رود که این اعتصاب به افزایش تنش ها در کرانه باختری منجر شود.

به گفته گروه های مدافع حقوق زندانیان فلسطینی، تا پایان سال گذشته میلادی، حدود هفت هزار فلسطینی در زندان های اسرائیل در بازداشت بودند. اداره امور زندان های رژیم اسرائیل هم در واکنش به اعتصاب غذای اسیران فلسطینی تهدید کرد مجازات هایی را تدارک خواهد دید که شامل انتقال تمامی اسیران به زندان های نقب می شود. اداره امور زندان ها در بیانیه ای تاکید کرد برای برخورد با اسیران اعتصاب غذا کرده براساس تجربه های گذشته توانایی دارد. اداره امور زندان ها هشدار داد: اسیرانی که تصمیم گرفتند دست به اعتصاب غذا بزنند باید عواقب این کار را نیز متحمل شوند. درهمین حال وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل تهدید کرده که مذاکره با اسیران صورت نخواهد گرفت.