آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۴۸
سیاسی
۲

سیدحسن خمینی: انتخابات شوراها در ریاست جمهوری گم نشود

جماران: حجت الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: نکته ای که ما در جامعه دیدیم این است که همه می گفتند خرد جمعی از فردی بهتر است. مسئولان و نهادها هرچقدر هم دلسوز باشند، خود مردم مشکلات و راه حل ها را بهتر می فهمند. اما با وجود اینکه این حرف را همه می گفتیم و می گفتند، ایمان به این جمله نبود و تصور می کردیم شوراها نمی تواند موفق باشد. امروز تجربه «شوراها» تجربه بسیار موفقی است.

یادگار امام ادامه داد: قطعا اگر شوراها نبودند، امکان تخصیص این میزان اعتبار هم نبود. ما امروز تحولات بزرگی را در شهرها می بینیم که مدیون عملکرد شوراهاست. اما اشکالات را همواره باید دید و اصلاح کرد. شوراها ایمان به این گزاره را که «کار مردم را به خودشان بسپاریم» فراهم کرد.

سیدحسن خمینی گفت: معمولا تا کسی تصدی پیدا می کند، احساس نوعی مالکیت نسبت به مسئله و نوعی قیمومیت نسبت به جامعه پیدا می کند درحالی که خود مردم بهتر می دانند باید چه کسی را انتخاب کنند. خود انتخابات چون افراد باید رای مردم را بگیرند، عاملی است که تلاش بیشتری کنند.

او تاکید کرد: من فکر می کنم در جامعه مدرن و بدون مشکلی که ما در آینده برای خود تصویر می کنیم، هرچه بیشتر باید نقش شوراها پررنگ شود. هرچه ما بتوانیم تمرکز را از مرکزیت کم کنیم و حوزه اختیارات را به شوراها بدهیم، از جهت توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق تر هستیم. باید باور کنیم که هیچ کدام ما دلسوزتر از خود مردم نیستیم. هیچ کدام ما تواناتر از مجموعه جامعه برای حل مشکلات خودش نیستیم. تمام کشورهای پیشرفته کشورهایی هستند که شوراها و شهرداری ها در آنها نقش پررنگ تری دارند.

یادگار امام در پایان گفت: در شهرهای بزرگ، انتخابات شوراها نباید در فضای انتخابات ریاست جمهوری گم شود و رسانه ها و صاحبان فکر، قلم و سخن باید مردم را نسبت به این موضوع حساس نگه دارند و مردم نسبت به این امر که از افتخارات جمهوری اسلامی شده با حساسیت بیشتر برخورد کنند.