آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۷
جهان
۶

پس لرزه های کشتار نظامیان در افغانستان

کشتار خونین سربازان افغان در شهر مزارشریف، علاوه بر این که دولت افغانستان را دچار چالش های امنیتی کرد، یک بار دیگر نشان داد حضور نیروهای خارجی از جمله ناتو و آمریکا اگر تا ده ها سال دیگر هم ادامه داشته باشد، هرگز قادر به ایجاد امنیت برای مردم افغانستان نخواهد بود. در حمله روز جمعه گذشته به پایگاه سپاه 209 شاهین در شهر مزارشریف، دست کم 140 نفر کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. بعضی منابع خبری این آمار را تا بیش از 200 نفر ذکر کرده اند. درپی این حمله، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش افغانستان از مقام خود استعفا دادند.

در پی این حمله، گروه هایی از مردم افغانستان و نمایندگان پارلمان این کشور خواستار پاسخگویی مسئولان در قبال این حوادث شدند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان استعفای عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و قدمشاه شهیم، فرمانده کل ارتش این کشور را پذیرفت. اشرف غنی می گوید: ما باید تروریسم را به عنوان یک خطر مشترک جهانی بپذیریم و علیه آن به طورمشترک مبارزه کنیم.

روز گذشته جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد. وی در دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله (رئیس شورای اجرایی) گفت: ما متعهدیم روابط خود را با افغانستان گسترش داده و تقویت کنیم.

ماتیس در عین حال در بخشی از اظهاراتش با یک فرافکنی، روسیه را تهدید کرد و گفت: اگر روس ها اقدامی بکنند که مغایر با حقوق بین الملل باشد، ما با آنها مقابله می کنیم. اظهارات این ژنرال آمریکایی درحالی است که اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه علنی خود اعلام کردند: تا زمانی که آمریکا در افغانستان حضور داشته باشد، این کشور به صلح و ثبات دست نمی یابد.

عثمانی فراهی، نماینده مردم فراه در مجلس تصریح کرد: تا زمانی که آمریکا در منطقه حضور داشته باشد، جهان اسلام بویژه افغانستان روی امنیت را نمی بیند.