آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۷
جهان
۶

احتمال پیروزی مکرون در دور دوم

وزارت کشور فرانسه در بیانیه ای نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که نشان داد امانوئل مکرون، نامزد میانه رو با کسب 24درصد آرا پیشتاز است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در این بیانیه آمده است: در بین 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون با کسب 01/24 درصد آرا در جایگاه اول و مارین لوپن، نامزد راست افراطی با کسب 30/21 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

وزارت کشور فرانسه افزود: براساس نتایج نهایی، فرانسوا فیون، نامزد محافظه کار حزب جمهوریخواهان با کسب 20 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی نیز با کسب 6/19 درصد آرا در جایگاه چهارم و بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست نیز با کسب 4/6 درصد آرا در جایگاه پنجم قرار گرفت.

لوپن، نامزد حزب جبهه ملی که در دور نخست انتخابات، بیش از هفت میلیون و 700 هزار رای کسب کرد، موفق شد رکورد تاریخی این حزب در کسب آرای انتخابات ریاست جمهوری را بشکند. «فرانسوا فیون» و «بنوا آمون» نامزدهای دو حزب «جمهوریخواه» و «سوسیالیست» که به ترتیب در رتبه های سوم و پنجم دور نخست انتخابات قرار گرفتند، از طرفداران خود خواسته اند در دور بعدی به مکرون رای دهند. همچنین رویترز گزارش داد، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه در سخنانی از مردم خواست در دور دوم انتخابات (17 اردیبهشت 7 می) از مکرون حمایت کرده و مارین لوپن را رد کنند. وی حضور رهبر راست افراطی در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری را یک خطر برای فرانسه ارزیابی کرده است.