آرشیو پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۰۳۰
بازار دیجیتال
۱۳

راه اندازی مرکز ملی محاسبات پیشرفته در کشور

ایسنا: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی مرکز ملی محاسبات پیشرفته در کشور خبر داد و گفت: این شبکه با همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی راه اندازی می شود. وحید احمدی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی محاسبات کلان داده با اشاره به جایگاه فناوری های مرتبط با محاسبات کلان داده افزود: محاسبات کلان داده یک رشته فرارشته ای و میان رشته ای است که به تخصص همه رشته های علمی نیاز دارد و این فناوری از لحاظ کمی و ظرفیت نقش مهمی در توسعه فناوری و رشته های دانشگاهی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت این فناوری در مراکز علمی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در ایران دانشگاه های امیرکبیر، اصفهان، شریف، رازی، تهران و پژوهشگاه دانش های بنیادی اقدام به راه اندازی مراکز داده های محاسباتی سریع کرده اند و بزرگ ترین این مراکز در دانشگاه های امیرکبیر، اصفهان و پژوهشگاه دانش های بنیادی راه اندازی شده است. وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم قرار بود شبکه علمی کشور ایجاد شود که با پیگیری های انجام شده از دولت قبل تاکنون 16 مرکز به این شبکه متصل شده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این شبکه در حال راه اندازی و فعال سازی است، خاطرنشان کرد: در این شبکه هفت مرکز دانشگاهی مانند پژوهشگاه دانش های بنیادی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس و خواجه نصیر به آن متصل شده اند. احمدی هدف اصلی از این شبکه را رصد مراکز محاسبات کلان موجود در کشور و ایجاد اکوسیستمی مناسب برای حضور و ارائه خدمات علمی، محاسباتی و فناوری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال گذشته به پژوهشگاه دانش های بنیادی واگذار شده است، یادآور شد: این پژوهشگاه قرار است با تولید نرم افزارهای مورد نیاز شبکه ارتباطی میان مراکز داده های کلان ایجاد کند. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کردن مراکز محاسباتی کلان داده را از دیگر برنامه های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر 12مرکز محاسباتی فوق سریع در کشور راه اندازی شده است که باید از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری ارتقا یابد.