آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۰
روزنامه فردا
۲۰
زیر آسمان

نقش نهادهای مدنی در پرهیز از کلی گویی نامزدان

محسن هاشمی

در پی قطعی شدن سیاهه نامزدان تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم و در خلا وجود احزاب استوار و پرتجربه، جا دارد نمایندگان اصناف جامعه ایرانی نظیر اتاق اصناف، اتاق صنعت و معدن، انجمن های کارگری، خانه موسیقی، انجمن نقاشان و مجسمه سازان، انجمن های حافظ محیط زیست، سازمان نظام مهندسی و پزشکی و انجمن مطبوعات و... همچون اقدام ستایش آمیز و هوشمندانه خانه سینما در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با طرح مسائل و مشکلات شان از شش نامزد تاییدصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری راه حل ها و برنامه هایشان را جویا شوند. این اقدام موجب می شود تا نامزدهای ریاست جمهوری از کلی گویی پرهیز کنند و به تنظیم برنامه و معرفی وزیر مربوط برای تحقق آن اهداف و برنامه ها مسئول و متعهد شوند. برای نمونه بد نیست هفت پرسش جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) را که همچنان تازه و روزآمد هستند مرور کنیم:

1. برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه قلمرو سینما چیست؟ و جست وجوی سهم تولیدات سینمایی ایران در جهان را چگونه دنبال می کنید؟

2. اشتغال به تولید و عرضه در فعالیت های هنری به ویژه سینما را حق می دانید یا امتیاز؟ ساختار حقوقی و عملکرد دستگاه های اجرائی موجود و متکفل این عرصه، کدام گزینه را برگزیده است؟

3. در چه مدت بیمه بی کاری هنرمندان مصرح در قانون برنامه چهارم را که تاکنون مغفول مانده، عملیاتی می کنید؟

4. ممیزی در تولید و نمایش آثار هنری به ویژه سینما را چگونه می بینید و چه سازوکاری را برای اصلاح و روزآمدسازی آن برمی گزینید؟

5. برنامه شما برای حمایت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان و آثار سینمایی چیست و در چه مدت آن را اجرائی می کنید؟

6. آیا ساختار، اهداف و برنامه های نظام موجود اداری حوزه فرهنگ و هنر را برای مدیریت توسعه این عرصه مناسب می دانید؟ در غیر این صورت چه ساختار و برنامه ای را برای روزآمدسازی آن طراحی و اجرا می کنید؟

7. نامزدهای مورد نظر شما برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کسانی هستند؟