آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۱
جهان
۸

سفری در خدمت «صلح»

یک ماه پیش از سفر پاپ فرانسیس به قاهره، واتیکان عزم رهبر کاتولیک های جهان برای سفر به مصر را اعلام و «لوگو» یا «نشان واره» این سفر پراهمیت را معرفی کرده بود. در این لوگو که در منطقه های گوناگون پایتخت مصر نصب شده، پاپ فرانسیس، یک کبوتر سفید (نماد صلح)، اهرام مصر و قرص ماه و صلیب (نماد اسلام و مسیحیت) به چشم می خورد. شعاری که در لوگو گنجانده شده، «پاپ صلح برای مصر صلح» است.

هدف سفر رهبر کاتولیک های جهان به قاهره تقویت پیوند اقلیت قبطی مصر با مسلمانان این کشور اعلام شده است؛ پیوندی که در ماه های اخیر با تبلیغات منفی اسلام گرایان افراطی و عملیات تروریستی آنها در عبادتگاه های مسیحیان دچار تزلزل شده است. شمار زیادی از قبطی های مصر معتقدند این اقدام رهبر کاتولیک های جهان تاثیری آن چنانی بر وضعیت فعلی نخواهد گذاشت. برخی دیگر از مسیحیان به تاثیر سفر پاپ فرانسیس به پایتخت مصر امیدوارند و می گویند این سفر می تواند گام مهمی برای تعمیق پیوند میان مسلمانان و مسیحیان این کشور شود.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در اختتامیه کنفرانس جهانی صلح الازهر گفت: هیچ صلحی بدون آموزش جوانان برای احترام به یکدیگر و گفت وگوی سازنده به دست نمی آید. آینده بشریت بر پایه مذاکرات میان ادیان و فرهنگ هاست. مذاکره میان ادیان برای رسیدن به صلح و مقابله با اختلافات لازم است. او در دیدارش با سیسی گفت: بزرگی هر امتی در توجهشان به افراد ضعیف مثل فقرا و ایتام است. من به تمامی افرادی که زندگی شان را فدای وطنشان کردند فکر می کنم. مصر به فضل تاریخ و موقعیت جغرافیایی خود نقش مهمی در خاورمیانه ایفا می کند.