آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۳۷۹۴
صفحه آخر
۱۶
چهره روز

درباره نامه ای که مجید انتظامی برای حمایت از عزت الله انتظامی منتشر کرد

سوءاستفاده سیاسی از هنرمندان ممنوع

نازنین متین نیا

اگر تا همین سال گذشته شماره تلفن همراه عزت الله انتظامی را می گرفتید، مطمئن بودید که جواب می دهد و می توانید با او حرف بزنید. آقای بازیگر گاهی حتی وقتی «میس کال» را نگاه می کرد، شماره را می گرفت و می پرسید که چه کسی با او تماس گرفته است. شبیه تمام نسل قدیمی های ایرانی که می خواهند با تکنولوژی دوست و رفیق باشند و به روز، انتظامی هم خود را با گوشی همراه، همراه کرده بود و این اتفاق فرصتی بود برای روزنامه نگارها که با آقای بازیگر صحبت کنند و در رسانه ها جای انتظامی خالی نباشد. اما حالا یک سالی است که انتظامی کمتر جواب تلفن می دهد و متاسفانه کهولت سن، باعث شده تا کمتر در دسترس باشد و بیشتر مشغول استراحت.

در این میان، آنهایی که اهالی حرفه ای روزنامه نگاری شناخته می شوند، حواس شان به انتظامی و شرایطش هست و کمتر مزاحم می شوند و بیشتر تلاش می کنند بدون حاشیه سازی رسالت حرفه ای خود را انجام دهند. اما صنف روزنامه نگاری هم شبیه همه اصناف، که خوب و بد دارد و حرفه ای و غیرحرفه ای، این روزها درگیر سایت ها و رسانه هایی است که بیشتر از کار رسانه دنبال حاشیه سازی و فرافکنی و ایجاد جو و شرایطی ملتهب هستند: شرایطی که باعث شده صبح روز شنبه، مجید انتظامی نامه ای سرگشاده بنویسد و در نامه درخواست کرده که در دوران انتخابات از هنرمندان برای اهداف سیاسی استفاده نشود و کهولت سن و شرایط هنرمند را در نظر بگیرند.

درخواستی که بیشتر از آنکه درباره عزت الله انتظامی و سابقه طولانی و بسیار بزرگش در هنر ملی ایران باشد، بیشتر درباره همه آنهایی است که مرزهای اخلاق حرفه ای و انسانی را رد می کنند و به بهانه رسیدن به موقعیتی به ظاهر خوشایند و منفعت طلبانه، هنرمند را به دردسر می اندازند.

عزت الله انتظامی با آنچه در تمام عمر حرفه ای خود به جا گذاشته، حقانیت و احترامش را برای مردم ایران ثابت کرده است. اما چطور می شود که به آن روی سکه نگاهی نمی اندازیم و راه و منش خود را زیرذره بین نمی بریم و تلاش نمی کنیم از راه و روش انتظامی و تلاشش برای رسیدن به این موقعیت بزرگ درس بگیریم، به جای آنکه صرفا سوءاستفاده کنیم؟