آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۰
جهان
۶

مرکل پشت وزیر خارجه خود درآمد

صدراعظم آلمان از رویکرد «زیگمار گابریل» وزیر خارجه این کشور در برابر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیدار با گروه های منتقد این رژیم در جریان سفر به منطقه دفاع کرد.

به گزارش رویترز، نتانیاهو در جریان مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفته بود تلاش کرده در تماس تلفنی با گابریل درباره لغو برنامه دیدار با وی صحبت کند، اما وی پاسخ تلفن او را نداده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این باره گفت: بله گابریل چنین کاری کرده است و ما در جریان سفر وی به اسرائیل مرتبا با هم در تماس بودیم. وی افزود: ما اغلب با گروه های مدنی در جریان سفرهای خارجی دیدار داریم و این اقدام، در حمایت ما از اسرائیل خدشه ای وارد نمی کند.در همین رابطه وزیر خارجه آلمان، مسئول تنش سیاسی در روابط برلین تل آویو به دنبال خودداری نتانیاهو از دیدار با وی، گفت که نتانیاهو به وی اولتیماتومی غیرقابل قبول داده است.

این مقام آلمانی در این مورد به روزنامه «فونکه مدین گروپه» گفت: من هرگز تنش آفرینی نکرده ام. نخست وزیر اسرائیل اولتیماتوم تعیین کرد که میان دیدار با او یا گروه های منتقد دولت، یکی را انتخاب کنم.

گابریل تاکید کرد که این موضوع ارتباطی با روز یادبود هولوکاست ندارد و ارتباط دادن این مسائل را نوعی بهانه جویی دانست.

وزیر خارجه آلمان درباره دیدار با منتقدان دولت نتانیاهو و گفت وگو درباره شهرک سازی در سرزمین های فلسطینیان هم افزود: آنچه درباره این موضوع مهم با منتقدان دولت اسرائیل مطرح کردم نه غیرمعمول بودند و نه غیرمنتظره.

گابریل ضمن تاکید بر حمایت از حقوق فلسطینیان گفت که با وجود بر هم خوردن دیدار با نتانیاهو همچنان رابطه خوب میان برلین و تل آویو تداوم خواهد یافت.

نتانیاهو، هفته گذشته از دیدار با وزیر خارجه آلمان در جریان سفر وی به منطقه خودداری کرد، زیرا وی درخواست نتانیاهو برای خودداری از دیدار با یک گروه طرفدار حقوق فلسطینیان را نپذیرفت و نادیده گرفت.