آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۳
زندگی: سلامت
۱۴
زنگ سلامت

آنچه باید درباره درد رشد بدانیم

هرچند «درد»، درد است و واکنش طبیعی در قبال هر دردی که در فرزندمان می بینیم این است که نگران شویم و هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنیم؛ اما در میان دردهایی که کودکان تجربه می کنند دسته ای از دردها هستند که مطلقا نیازی به نگرانی ندارند. این دردها که در دوران رشد اتفاق می افتند و به «درد رشد» معروف اند، معمولا با پایان دوران نوجوانی فروکش می کنند. اما آیا واقعا دردهای عضلانی که کودکان معمولا آن را تجربه می کنند مربوط به رشد است؟

دکتر رضا شیاری در توضیح این موضوع می گوید: دردی که به درد رشد معروف شده، درد رایجی است که به طور شایع در سنین 3 تا 11 سالگی اتفاق می افتد. این دردها که معمولا هنگام غروب بیشتر می شود براثر بازی و فعالیت زیاد کودک ایجاد می شود و ربطی به رشد ندارد. در حقیقت فرآیند رشد آنقدر تدریجی است که طی آن هیچ دردی احساس نمی شود.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان با تاکید بر ارتباط این دسته از دردها با میزان فعالیت و جنب و جوش کودک می افزاید: ماساژ و استفاده از کمپرس گرم و همچنین خواب شبانه در کاهش و بهبود درد موثر است.

وی درخاتمه تاکید می کند: هرچه زمان خواب کودکان به غروب آفتاب نزدیک تر باشد، کودک از درد کمتر، رشد مناسب تر، خلق و خوی بهتر و هوش بیشتری برخوردار خواهد بود.