آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۱
صفحه آخر
۱۲

تونی بلر: پدیده برگزیت در حال گسترش به سراسر اروپاست

نخست وزیر اسبق انگلیس هشدار داد تفکراتی که منجر به برگزیت شده در سراسر اروپا در حال شیوع است.

«تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس در گفت وگو با هفته نامه «اشپیگل» به مسئله برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) پرداخت و در بخشی از این گفت وگو تصریح کرد: «من اعتقاد ندارم که انگلیس نیروی خلاقانه و نوآورانه خود را از دست داده است. اما واضح است که شکاف بین نسل ها وجود دارد. فراموش نکنید که حدود دو سوم انگلیسی های جوان برای ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند در حالی که حدود دو سوم بالای شصت ساله ها خواهان خروج بودند.»

«بلر» در بخش دیگری از این گفت وگو و در پاسخ به این پرسش که «آیا اروپا آینده ای دارد؟» گفت: «البته؛ اما این مسئله واضح است که تفکراتی که منجر به برگزیت شده است در همه کشورهای عضو این اتحادیه در حال گسترش است و تا حد معینی در آلمان هم این گونه است. ما اغلب انسان ها را تنها می گذاریم. نگاه کنید چگونه هوش مصنوعی و داده های بزرگ بخش های خدماتی را تغییر می دهند. شغل های بی شماری از دست می روند اما اینکه ما چگونه به افراد متاثر از این وضعیت می خواهیم کمک کنیم مسئله ای است که در غرب یک بار هم در این باره بحث نمی شود».وی همچنین تصریح کرد که با وجود قدرت های با نفوذی مانند چین و هند کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس در آینده منافع خود را تنها به صورت مشترک می توانند پیش ببرند. به گزارش تسنیم، بلر در پاسخ به این پرسش که «آیا انگلیس می تواند در تصمیم خود برای خروج از اتحادیه اروپا تجدید نظر کند» نیز گفت: «اگر شما این پرسش را از مردم کشور من کنید از صد نفر 99 نفر با نه پاسخ می دهند.»

گفتنی است بحران اقتصادی در کنار روی کار آمدن جریان های راست افراطی در غرب که غالبا مخالف اتحادیه اروپا و نظام سرمایه داری هستند، رهبران غرب را به وحشت انداخته است. ترامپ، جرمی کوربین، لوپن از جمله چهره هایی هستند که طی این مدت روی کار آمده یا مطرح شده و غربی ها را به شدت نگران کرده اند.