آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۳
جهان
۸

آلمان موقعیت اقتصادی خود را در کشورهای عرب تقویت می کند

یک بام و دو هوای مرکل

درحالی که برلین همچنان به تجهیز نظامی ریاض ادامه می دهد، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، از عربستان سعودی خواسته تجاوز نظامی خود به یمن را متوقف کند. مرکل روز یکشنبه پس از ورود به شهر بندری جده در عربستان سعودی گفت: «ما به رویه حل وفصل دیپلماتیک سازمان ملل معتقدیم... اعتقاد داریم این مناقشه از طریق نظامی قابل حل نیست بنابراین باید اقداماتی به منظور مقابله با «شرایط انسانی بسیار بد» در یمن صورت گیرد. این در حالی است که برلین و ریاض توافقی امضا کرده اند که براساس آن نیروهای سعودی از سوی نظامیان آلمان در تاسیسات نظامی مشترک تحت آموزش قرار می گیرند.

در این سفر همچنین قراردادهایی مبنی بر همکاری نیروهای پلیس و آموزش پلیس های زن حافظ مرزهای عربستان از سوی پلیس آلمان به امضا رسیده است. هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز نوشت عربستان سعودی اعلام کرده قصد خرید تسلیحات نظامی بیشتری از آلمان را ندارد؛ چراکه افکار عمومی در آلمان روی فروش جنگ افزار به کشورهایی که دارای سابقه نقض حقوق بشر هستند، حساس است و مرکل در این زمینه تحت فشار قرار دارد. دولت آلمان در سال 2015 میلادی، 17 مجوز شخصی برای صادرات سلاح به عربستان صادر کرد که رقم آن معادل 23٫8 میلیون یورو بود. در این ملاقات همچنین مناسبات کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بحث قرار گرفت. یک مقام دولت آلمان گفت: اگرچه دولت برلین از نفوذ دولت ایران در منطقه آگاه است، اما صدراعظم آلمان فدرال خواستار تنش زدایی در مناسبات کشورهای عرب منطقه و ایران است.

آنگلا مرکل در سفرش به عربستان، با اعضای «جامعه مدنی» این کشور به ویژه زنان فعال در حوزه اقتصادی نیز ملاقات و گفت وگو کرد. همین منبع می افزاید مرکل درباره مسئله حقوق بشر و اعدام ها در عربستان نیز با رهبران این کشور گفت وگو کرده است.

آنگلا مرکل در پایان سفرش به عربستان، وارد امارات متحده عربی شد. سرمایه گذاری های آلمان در امارات بر دومیلیاردو 400 میلیون یورو بالغ می شود. در ابوظبی مانند ریاض مرکل با رهبران امارات راجع به اوضاع سوریه نیز گفت وگو می کند. به اعتقاد صدراعظم آلمان فدرال، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می توانند در سوریه نقش ایفا کنند، به ویژه اینکه عربستان از نفوذ بسیاری در نزد مخالفان بشار اسد برخوردار است.