آرشیو شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۵
سینما
۱۲

کلوز آپ

حسرت های حبیب دهقان نسب

حبیب دهقان نسب، بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم شخصی رئیس جمهور شود که دیدگاهی باز به دنیا و حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد.

این بازیگر به سینماپرس گفت: نه تنها هنرمندان که همه مردم این روزها در آرزوی داشتن آرامش، رفاه، آسایش، کار و... به سر می برند و از این رو نیاز است با رای مردم شخصی برای مدیریت اجرایی کشور انتخاب شود که بتواند این قبیل مشکلات عمومی را برطرف کند.

دهقان نسب با تاکید بر این که افزون بر رونق تولیدات و تزریق بودجه به سینما، نیازمند کمرنگ تر شدن خطوط قرمز در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری هستیم، عنوان کرد: تا زمانی که وضعیت آثار تولیدی فرهنگی و هنری در کشور بخواهد طبق همین رویه معمول پیش برود، نمی توان امیدی به بهبود اوضاع و شرایط داشت.

انتقاد رئیسیان از محدودیت سوژه و ژانر

علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما و فیلم هایی چون چهل سالگی و ایستگاه متروک، ضمن انتقاد از محدودیت سوژه و ژانر در سینمای ایران، درباره برخی دیگر از مسائل سینمایی اظهارنظر کرد.

وی درباره این که چرا سال هاست از ساخت فیلمی که موج راه بیندازد، خبری نیست، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سینمایی که سوژه ها و ژانرهای تولید این قدر محدود است، توقع موج همچون سیل در کویر امری موهوم است. این فیلمساز درباره کوچک سازی سینما نیز خاطرنشان کرد: کوچک کردن دولت به هر شکل، در هر زمان و در هر بستری اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ یک اصل انکارناپذیر است.او درباره تغییر در ساختار شورای پروانه ساخت و نمایش هم گفت: به نظرم شوراها از فیلمسازان با سابقه باید طرحی کلی بخواهند و در موارد دیگر نیز سیناپس (خلاصه فیلمنامه) کامل مورد تصویب قرار گیرد. معتقدم به مرور فقط فیلمسازان جوان باید در انتظار پروانه ساخت بمانند. در مورد پروانه نمایش هم، جز در موارد ابتذال فرهنگی که روشن است منظور از آن چیست و بجز موارد ششگانه مطرح در قانون، نباید سختگیری شود.