آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۶
صفحه آخر
۱۲

هلاکت 150 تروریست طالبان به دست ارتش همزمان با ورود حکمتیار به کابل

یک روز پس از ورود «گلبدین حکمتیار» به کابل، نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان طی عملیات گسترده در 14 استان این کشور، 150 تروریست طالبان را به هلاکت رساندند و 117 تن دیگر را نیز مجروح کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت دفاع افغانستان با صدور بیانیه ای، اعلام کرده، نیروهای ارتش در استان های «کاپیسا»، «پکتیا»، «غزنی»، «قندهار»، «ارزگان»، «زابل»، «بادغیس»، «غور»، «قندوز»، فاریاب»، «سرپل»، «تخار»، «بدخشان»، و «هلمند» علیه عناصر طالبان دست به عملیات زدند و طی آن، 150 تروریست وابسته به این گروه را به هلاکت رساندند و 117 تن دیگر را نیز زخمی کردند.

این نبرد یک روز پس از ورود «گلبدین حکمتیار» رئیس «حزب اسلامی» افغانستان به کابل صورت می گیرد. حکمتیار پس از ورود به «ارگ» (کاخ ریاست جمهوری) طی سخنانی گفته بود «من (افراد) طالبان را برادران خود می دانم و از اهداف خوب این گروه حمایت می کنم.»

اما، عملیات ارتش افغانستان نشان داد ظاهرا ایده های حکمتیار در کابل طرفدار زیادی ندارد.

طالبان طی 15 سال اخیر همان جنایاتی را در حق ملت افغانستان مرتکب شده که اشغالگران مرتکب شده اند. «عبدالخبیر اوچقون» معاون شورای عالی صلح افغانستان، در واکنش به اظهارات حکمتیار گفته، «حکمتیار توانایی میانجیگری میان دولت و طالبان را ندارد و نمی تواند سران این گروه را به پای میز مذاکره بکشاند.»

رهبر حزب اسلامی افغانستان در ارتباط با آینده سیاسی حزب خود نیز گفته بود که حزبش درصدد کسب قدرت نیست.

اما موضعگیری حکمتیار در ارتباط با دولت فعلی افغانستان نیز جالب بود؛ وی در بخشی از سخنان خود، از دولت حمایت کرد، ولی در بخش های دیگر، قانون اساسی و نظام سیاسی را زیر سوال برد.

برخی اما معتقدند در مجموع، حضور حکمتیار در کابل برای ملت افغانستان منافعی هم دارد؛ اول اینکه حزب اسلامی و شاخه نظامی اش از این پس نمی تواند برای دولت مزاحمت ایجاد کند و دوم، تضعیف کل جبهه تروریسم است. علاوه بر دو مورد فوق، با پیوستن حکمتیار به دولت، آمریکا بهانه کمتری برای تقویت نیروهایش در افغانستان دارد.