آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۹
جهان
۸

توافق پنتاگون برای گسترش نفوذ آمریکا در آسیا- اقیانوسیه

پروژه 7,5 میلیارد دلاری نفوذ

ایالات متحده آمریکا در حال افزایش اقدامات خود برای به دست آوردن نفوذ بیشتر در منطقه آسیا- اقیانوسیه است. به همین دلیل، کاخ سفید، سازمان سیا و پنتاگون طرح جامع و گسترده پشت پرده ای را آغاز کرده اند که تحت آن آمریکا به آرامی، نفوذ خود را در منطقه استراتژیک آسیا - اقیانوسیه افزایش دهد.

براساس گزارش ها، پنتاگون با افزایش حضور نظامی در منطقه آسیا – اقیانوسیه با حدود 7،5 میلیارد دلار بودجه در قالب ارتقای زیرساخت ها، تجهیزات دریایی، استقرار نیرو و مانورها موافقت کرده است. به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، این طرح در ابتدا از سوی سناتور «جان مک کین» مطرح شد و بعدا «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا و فرماندهی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام با آن موافقت کردند؛ بااین حال جزئیات آن هنوز مشخص نیست. این نشریه آمریکایی به نقل از ماتیس در یکی از جلسات اخیر کنگره نوشت: تمام جزئیات طرح سناتور مک کین را درک نمی کنم، اما به صورت کلی از طرح او و تاکیدی که روی آن منطقه دارند، حمایت می کنم. طرح موسوم به «ابتکار عمل ثبات آسیا - اقیانوسیه» در واقع تلاشی برای ارتقای تعهد آمریکا به این منطقه در پاسخ به افزایش تنش ها میان آمریکا و کره شمالی است. ارتقای حضور نظامی آمریکا در این منطقه، احتمالا سبب تسلی خاطر متحدان آمریکا، از جمله کره جنوبی و ژاپن خواهد شد. بااین حال، اقدام مذکور پیامی هم برای چین دارد که افزایش تحرکات نظامی آمریکا را تهدیدی برای آسیا می داند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای سال مالی آتی درخواست 54 میلیارد دلار افزایش بودجه نظامی داده است. بااین حال مشخص نیست که اعتبارات مذکور در چه بخش هایی هزینه می شود و حامیان طرح ابتکاری در آسیا چه میزان اعتبار به دست می آورند. دولت ترامپ درحال ارزیابی و فرمول بندی سیاست گسترده خود برای آسیاست که در دوره «باراک اوباما»، رئیس جمهور قبلی آمریکا با عنوان چرخش نظامی به آسیا تدوین اما به حاشیه رانده شده بود.

باراک اوباما در سال 2011 چرخش نظامی آمریکا از خاورمیانه به آسیا -اقیانوسیه را اعلام کرده بود. با این حال، به علت تشدید درگیری های آمریکا در خاورمیانه، به ویژه در سوریه، لیبی و یمن این طرح در دوره اوباما عملی نشد.