آرشیو چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۹
شهرستان ها
۷

با تلاش قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه؛ سد سیلوه پیرانشهر افتتاح شد

سد سیلوه پیرانشهر و کانال انتقال آب جلدیان از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این سد با حجم مخزن 84 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه لاوین در جنوب آذربایجان غربی احداث شده است و با بهره برداری از آن سالانه 95 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرریز و 18 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهرستان پیرانشهر تامین می شود.

عملیات اجرایی سد سیلوه از سال 83 شمسی آغاز شده بود و برای احداث آن و کانال انتقال آب جلدیان در مجموع بیش از پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

ارتفاع این سد از کف رودخانه 77 متر و طول تاج 831 متر است و با هدف تامین آب کشاورزی اراضی دشت های پیرانشهر و جلدیان و تولید 13/2گیگاوات ساعت برق احداث شده است.

همچنین کانال انتقال آب به جلدیان به طول 22 کیلومتر با 540 میلیارد ریال هزینه و با هدف انتقال آب به سد چپرآباد و دریاچه ارومیه و تامین آب کشاورزی دشت جلدیان و سروکانی به مساحت 2 هزار هکتار احداث شده است. سد سیلوه در 15 کیلومتری شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و آبگیری آن در روند احیا دریاچه ارومیه مفید خواهد بود.

پیمانکار سد سیلوه قرارگاه خاتم الانبیاء بود.حجم آب دریاچه ارومیه هم اکنون به حدود 2/5 میلیارد مترمکعب رسیده است. دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.