آرشیو چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۹
شهرستان ها
۷

دریچه های 10 سد مازندران برروی شالیزارها باز شد

دریچه آب های ذخیره پشت 10 سد مازندران برای سیراب کردن شالیزارهای استان باز شد تا برنجکاران استان برای نخستین بار در سال های اخیر نگران خشکیدن زمین های نشاکاری شده خود نباشند.

دریچه آب سدهای شهید رجایی، البرز، میجران، ایمالات، شیاده، فریم، سنبل رود و صلاح الدین کلا با برگزاری آئین ویژه در محل سد شهید رجائی ساری و با حضور مسئولان استانی بر روی شالیزارها باز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در این مراسم حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان را برای مشروب کردن شالیزارها حدود 300 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

ابراهیم یخکشی گفت: حجم آب ذخیره شده پشت 10 سد مازندران در سال جاری در مقایسه با سال پیش در همین زمان 15 درصد بیشتر شده است و این در حالیست که میزان بارش باران در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد کمتر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که آب سدها از طریق شبکه های آبیاری در پائین دست بین کشاورزان مطابق حق آبه توزیع می شود.

وی با اشاره به پیش بینی کاهش 20 درصدی بارندگی در مازندران، از کشاورزان برنجکار این خطه شمال کشور خواست تا مصرف آب را مدیریت کنند.

بر اساس تازه ترین گزارش هواشناسی مازندران، میانگین بارش در هفت ماه سال زراعی جاری (اول مهر 95 تا پایان فروردین 96) در استان حدود 447 میلی متر بود که نسبت به دوره بلند مدت حدود 12 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 24درصد کاهش نشان می دهد.

سال های گذشته کمبود آب در زمان پیک برنجکاری در مازندران سبب شده بود تا ده ها هکتار از شالیزارهای نشاکاری شده خشک شود. مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که سالانه یک میلیون تن برنج سفید از این مزارع برداشت می شود و این استان به تنهایی 40 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.