آرشیو چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۶۰
هنر
۱۴

موتور جست و جوگر کتاب

شرق: «موتور جست وجوگر کتاب bookindex یک جست وجوگر کتاب است که می توانید بر اساس نام کتاب، ناشر، نویسنده و مترجم اطلاعات کتاب موردنظرتان را با استفاده از آن جست وجو کنید. کافیست عبارت @bookindexbot را در قسمت جست وجوی تلگرامتان جست وجو کنید تا بتوانید از این موتور استفاده کنید. در ایام نمایشگاه کتاب امسال تا امروز بیش از 70 هزار تراکنش اطلاعاتی انجام شده است به این معنی که بیش از 70 هزاربار بازدیدکنندگان از این روبات برای جست وجو استفاده کرده اند که رقمی فوق العاده است. ایده موتور جست وجوگر کتاب حدود دو سال پیش با شروع گسترش روبات های تلگرامی به فکر دست اندرکاران این موتور خطور کرد و پس از ساعت ها جلسه و کار فشرده، ورژن اولیه آن اواخر سال 1394 آماده استفاده شد. در این موتور جست وجوگر کتاب، اطلاعات تمامی کتاب هایی که تابه حال در ایران به چاپ رسیده موجود است و علاقه مندان به کتاب، دانشجویان، استادان و پژوهشگران می توانند بر اساس نام ناشر، نام مترجم، نام نویسنده، شابک کتاب و عنوان کتاب به زبان اصلی، به اطلاعات کتاب موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. اگر بخواهیم مزایای این موتور را به طور خلاصه نام ببریم، موارد زیر مهم ترین شاخصه های این موتور هستند:

1- موجودبودن اطلاعات چندین میلیون کتاب در موتور جست وجوگر

2- سرعت بسیار بالا در جست وجوکردن و پاسخ دادن

3- حساس نبودن این موتور به غلط املایی و نگارش های اشتباه در هنگام نوشتن نام کتاب مورد جست وجو. به این معنی که اگر نام کتاب به اشتباه نوشته شود، این جست وجوگر به صورت هوشمندانه کتاب موردنظر را به درستی می یابد. لازم به ذکر است که این اتفاق برای اولین بار در موتورهای جست وجوگر فارسی انجام شده که کاری بسیار ویژه برای جست وجوگرهای فارسی است.

4- توانایی جست وجو به زبان اصلی کتاب. اگر بخواهیم بدانیم کتابی به فارسی ترجمه شده است یا خیر و اگر شده باشد، تحت چه عنوانی به فارسی ترجمه و چاپ شده است، با جست وجوی عنوان اصلی کتاب به هر زبانی مانند انگلیسی، فرانسوی، عربی و... در جست وجوگر، در صورت ترجمه و چاپ شدن کتاب به فارسی، عنوان کتاب و مشخصات آن را به شما می دهد.