آرشیو چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۹
بورس
۸

مزایای حذف حجم مبنا و دامنه نوسان در بازار سرمایه

قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس درباره رفع برخی محدودیت های مهم بازار سرمایه گفت: رفع محدودیت ها همیشه اتفاق مثبتی است و باعث حرکت رو به جلو می شود.

به گزارش عصر مالی، وی درباره برنامه ریزی های دولت برای حذف حجم مبنا، تغییر دامنه نوسان به دامنه نوسان پویا و بازنگری در قوانین توقف و بازگشایی نمادها گفت: چنین تغییراتی ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش نوسان در بازار شود، اما به مرور زمان، سرمایه گذاران شرایط جدید را می پذیرند.

وی با اشاره به این که با گذشت زمان، سرمایه گذاران با شرایط جدید خود را تطبیق می دهند و به سیستم جدید عادت می کنند، گفت: رفع چنین محدودیت هایی مزیت های زیادی دارد و باعث می شود، تحلیل و دانش مالی در بازار افزایش یابد. با عمیق تر شدن بازار، بازیگران حرفه ای و تحلیلگران بیشتری وارد بازار می شوند و بازار سرمایه، حرفه ای تر رفتار می کند.

محسنی درباره این که آیا چنین تغییرات و رفع این محدودیت های قانونی باعث مثبت شدن بازار می شود، گفت: نمی توان صراحتا اعلام کرد چنین تغییراتی باعث مثبت یا منفی شدن بازار می شود، بلکه رشد یا افت بازار بستگی به شرایط شرکت ها، اقتصاد کشور و اقتصاد دنیا دارد.

وی درباره روند کلی بازار سرمایه با تاکید بر این که بازار سرمایه باید منعکس کننده وضعیت کلی اقتصاد باشد، افزود: اگر بازار سرمایه وضعیت کلی اقتصاد را نشان دهد، به این معناست که درست و موفق عمل کرده است. به این ترتیب، زمانی که اقتصاد ما دچار رکود یا مشکلی است، بازار سرمایه نیز نمی تواند بازدهی بالایی داشته باشد.

وی تاکید کرد، مهم این است این دو هماهنگ عمل کنند و بازار سرمایه، آینه اقتصاد باشد، اما اگر اقتصاد رشد کند و بازار سرمایه رشد نکند، یا برعکس، عملکرد بازار سرمایه دچار نقص است.