آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۱
جهان
۶

تلاش ترکیه و آمریکا برای مهار اختلافات در سوریه

به دنبال مسلح کردن کردهای سوریه با سلاح های سنگین از سوی آمریکا، مقامات ترکیه تلاش کردند با خطرناک توصیف کردن این اقدام، واشنگتن را مجبور به تجدیدنظر دراین باره کنند. لیکن آمریکا می گوید در عین حفظ ارتباط خود با ترکیه مایل است کردها را به سلاح های سنگین مجهز کند تا آنها بتوانند درنهایت شهر رقه را از گروه تروریستی داعش بازپس بگیرند.

ترکیه اما می گوید مجهز کردن کردهای سوریه درنهایت منجر به قدرت گرفتن کردها شده و می تواند مرزهای ترکیه را تهدید کند. ترکیه گروه های کرد سوریه را امتداد گروه پ ک ک می داند. اختلافات ترکیه و آمریکا در خاک سوریه درحالی است که دولت سوریه هردوی این کشورها را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و از آنها خواسته است خاک سوریه را ترک کنند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بیان این که تسلیح کردها در شمال سوریه خلاف روابط استراتژیک است، تاکید کرد روسیه و آمریکا نباید در منطقه حضور داشته باشند.

اردوغان طی نشست مطبوعاتی قبل از سفر به چین، با بیان این که مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق ادامه خواهد داشت، تاکید کرد یک گروه تروریستی را نمی توان با استفاده از یک گروه تروریستی دیگر از بین برد. این اظهارات درحالی بیان می شود که آخر هفته گذشته جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه دیدار داشت. ماتیس می گوید، کشورش متعهد است «امنیت» ترکیه را در نظر داشته باشد.

گزارش های میدانی نشان می دهد ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، عملیاتی را به سوی مراکز تجمع عناصر داعش در ریف شرقی حمص آغاز کرده اند. همین منابع می گویند نیروهای سوری موفق شدند کنترل منطقه «محمیه التلیله» واقع در شرق تدمر را به دست گیرند. کردهای سوریه نیز پس از آزادسازی شهر الطبقه می گویند مشغول پاکسازی این شهر از مین ها و بمب های داعش هستند. نیروهای سوریه دموکراتیک همچنین اعلام کردند با آغاز فصل تابستان عملیات آزادسازی شهر رقه، مقر خلافت خودخوانده داعش را آغاز خواهند کرد.