آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۶۴
سیاست
۲

نسیم اعتدال در اصفهان

دکتر سمیه قنبری

شرق: یکشنبه 24 اردیبهشت سومین باری بود که اصفهان میزبان حسن روحانی بود؛ اما میزبانی بسیار متفاوت که شاید در تاریخ ایران ثبت شود و این تفاوت این بار به دلیل حضور جوانانی بود که نگران آینده ایران هستند. روز گذشته شعار «روحانی زنده باد... پاینده باد» به همه یادآوری کرد که اصلاحات در دل تک تک شهروندان اصفهانی زنده و سبز است. بسیاری از شهروندان اصفهانی با توزیع دستبند سبز و بنفش بین جمعیت، نشان دادند ستادهای مردمی چگونه فعال شده است. مسن ترها می گفتند جمعیت روز گذشته میدان نقش جهان، یادآور جمیعتی است که فقط در اوایل انقلاب آن هم در تشییع شهدا دیده ایم. روز گذشته دوباره اصفهان به اعتبار سرداران شهیدش، همت و خرازی، میزبان مردی بود که به گواه ساکنان شهر و صنعتگران و هنرمندان میدان نقش جهان، صنعت گردشگری اصفهان را دوباره زنده کرده است.

دیروز در کنار شهروندان اصفهانی، جمیعت فراوانی از گردشکران خارجی هم حضور داشتند؛ گردشگرانی که به گفته رئیس جمهور، برجام توانست با برداشتن دیوار و ایجاد پل های دوستی، زمینه حضور آنها را در اصفهان فراهم کند. گردشگران خارجی در میدان نقش جهان جلوه ای دیگر از ایران را نظاره گر بودند.

شعار نوشته های دختران و زنان اصفهانی با عنوان «به عقب برنمی گردیم» همراه با حضور یکی از قربانیان اسیدپاشی، یادآوری کرد هنوز عاملان این جنایت دستگیر نشده اند. زنان اصفهان شعار دادند به 92 بازنمی گردیم؛ چراکه در دولت دوازدهم آقای روحانی خواهان سهمی عادلانه در مدیریت و اداره شهر اصفهان هستیم. استقبال کنندگان از روحانی شعار می دادند «آزادی اندیشه، گازانبری نمی شه»؛ مردم اصفهان روز گذشته به میدان نقش جهان آمدند تا از مرزهای آزادی، اعتدال و تدبیر در برابر عوام فریبی دفاع کنند. هرچند بیشتر بنرهای روحانی در خیابان های منتهی به میدان نقش جهان پاره شده بود؛ اما دیروز نقش جهان فیروزه ای یک دست بنفش شد. روز گذشته امید در اصفهان جاری بود؛ همچون امید به احیای زاینده رود. به ویژه وقتی روحانی در پاسخ به درخواست اصفهانی ها برای بازگشت زندگی به زاینده رود گفت: «در دولت دوازدهم احیای زاینده رود در دستور کار است؛ همان گونه که در دولت یازدهم دریاچه ارومیه و هورالعظیم احیا شدند».