آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۸۹۳۷
سیاسی
۲

زنگنه به این سوال ها پاسخ دهد...

سید مسعود علوی

پایگاه خبری آفتاب از قول زنگنه وزیر نفت گفته است؛ «بابک زنجانی در هر ثانیه 300 تومان اموال این مملکت را برده است.» از اینکه وزیر دولت اصلاحات حساب ثانیه ها را دارد، باید از او تشکر کرد. اما از آقای زنگنه سوال می شود؛ بابک زنجانی 2/6 میلیارد دلار بدهی نفتی داشت، وثیقه هم سپرده بود. شما که در سال 93 آمدید نفت فروختید و با 16 میلیارد دلار بدهکاران نفتی روبه رو هستید، بگویید در هر ثانیه بدهکاران نفتی در دولت تدبیر و امید چقدر اموال این مملکت را برده اند؟ تفریغ بودجه سال 93 که توسط دیوان محاسبات ارائه شده است می گوید در سال 93 دولت نتوانسته 16 میلیارد دلار نفتی که فروخته است از بدهکاران نفتی پولش را بگیرد.

آقای زنگنه! بدهی شرکت اینوک را با خزانه، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت در سال 92 و 93 چگونه تسویه کردید؟

آقای زنگنه گفته است؛ «وعده رشد 26 درصدی توهین به شعور مردم است.» این حرف درستی است، اما وی نگفته است این وعده توسط چه کسی داده شده است. هیچ نامزدی چنین حرفی را نزده است الا آقای روحانی که این حرف را به رقبا نسبت داده است. وزیر نفت ظاهرا این خلاف واقع را طراحی کرده و به رئیس جمهور داده است، او هم در مناظره گفته است. هیچ نامزدی مدعی نشده است که من رشد 26 درصدی ایجاد می کنم.

آقای زنگنه با طرح این دروغ بزرگ در حقیقت به شعور مردم اهانت کرده است. چون مردم هر چه گشتند، پیدا نکردند که کدام نامزد رقیب، چنین حرفی را زده است.

زنگنه گفته است؛ «ما کشوری ویران با درآمد پایین نفتی، تحویل گرفتیم.» آقای زنگنه اشاره نمی کند که حد اقل در حوزه نفت، این ویرانگی چیست؟ آقای جهانگیری در مناظره ادعا کرد دولت قبل از ما 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت. اگر این ادعا درست باشد، در طول تاریخ فروش نفت سابقه ندارد. آیا این یکی از نشانه های تحویل ویرانگی است؟! قرار بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 92 افتتاح شود. چه کسی جلوی افتتاح این پالایشگاه را تا کنون گرفته است؟