آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۵
صفحه آخر
۱۲

دیروز و با حضور نماینده ایران؛ کنفرانس راه جدید ابریشم با مشارکت 100 کشور در چین برگزار شد

کنفرانس بین المللی و دو روزه «راه جدید ابریشم» در چین با مشارکت نمایندگانی از 100 کشور جهان برگزار شد.

سرویس خارجی- دولت چین راهبرد خود را برای چند دهه آینده بر اساس توسعه اقتصادی بنا گذاشته است. تصمیم این کشور بر این است تا به جایگاه برتر و غیر قابل خدشه اقتصادی و نظامی در نظام بین الملل نرسیده، نظم موجود را که از آن متنفع می شود زیر سوال نبرد. در اجرای این راهبرد چین به دنبال احیای جاده ابریشم تحت عنوان «راه جدید ابریشم» است.

در همین راستا چینی ها کنفرانس «راه جدید ابریشم» را با مشارکت 100 کشور به مدت 2 روز در پکن برگزار کردند. نمایندگان 68 کشور شرکت کننده سند همکاری با چین را در این زمینه امضا کرده اند.

هدف کنفرانس دو روزه «راه جدید ابریشم» در پکن سرمایه گذاری در امر زیرساخت های اقتصادی در مسیر تاریخی جاده ابریشم، به عنوان مهم ترین راه اتصال تجاری آسیا، آفریقا و اروپا در عصر قدیم و مراحل آغازین قرون وسطی اعلام شده است. «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در ارتباط با هدف های این طرح در برابر نمایندگان بیش از 100 کشور جهان گفت: «ما امیدواریم همکاری در طرح راه جدید ابریشم کشورهای عضو را با پیشرفت های اقتصادی روبرو کند.» رئیس جمهوری چین این را هم گفت که کشورش بیش از 100 میلیارد یورو برای تامین اعتبار مالی برای ساخت بنادر، راه سازی، خطوط آهن و سایر زیرساخت های اقتصادی این طرح در نظر گرفته است.

سران و نخست وزیران 68 کشور جهان در پایان این کنفرانس با امضا بیانیه ای موافقت خود را با تجارت آزاد و مخالفت با سیاست های حمایت گرایانه اعلام کردند. آنها تاکید کردند که خواستار تامین «اقتصاد باز و تجارت آزاد و فشرده» هستند. در این بیانیه همچنین آمده است که طرح «راه جدید ابریشم» از جهانی سازی باز که همه اعضا از آن سود برند، حمایت می کند.کنفرانس «راه جدید ابریشم» در پکن با اختلافاتی میان چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو بود. چین با طرح اتحادیه اروپا از جمله در ارتباط با تجارت آزاد و باز و مخالفت با کمک های دولتی مخالف بود. وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس شرکت کرده بود.