آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۵
شهرستان ها
۷

برگزاری جشنواره گل غلتان در امیریه دامغان

دهمین جشنواره گل غلتان در شهر امیریه دامغان برگزار شد.

دامغان- خبرنگار کیهان: در حاشیه این جشنواره، روایی خوانی، پرپر کردن گل های محمدی، گل غلتان نمادین نوزاد، گلباران مزار شهدا و بازگشایی غرفه های صنایع دستی صورت گرفت.

آیین گل غلتان ویژه نوزادانی است که اولین بهار زندگی را می گذرانند و توسط بزرگان فامیل اجرا می شود. اگر تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل های محمدی مصادف شود، چند نفر از زنان فامیل برای چیدن گل، اول صبح به باغ و مزارع رفته و با ذکر صلوات و خواندن اشعاری به جمع آوری گل های محمدی برای اجرای مراسم می پردازند.

پس از جمع آوری گل های چیده شده، گل ها را پرپر می کنند و نوزاد را حمام کرده، پس از خشک کردن تن و بدنش وی را میان پارچه ای که معمولا سفید است، در بستری از گلبرگ های محمدی می خوابانند و چهارگوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در گلبرگ ها تطهیر کرده و می غلتانند. پس از انجام مراسم، مهمانان با چای، شربت و شیرینی پذیرایی می شوند.

شهردار شهر امیریه گفت: 60 نوزاد از چهار استان کشور برای شرکت در این آیین ثبت نام شدند.

عوض آبادپان سطح زیر کشت گل محمدی در این شهر را چهار هکتار ذکر و اضافه کرد: شهر امیریه دارای ظرفیت مناسبی در کاشت گل محمدی است که با وجود زمین های مستعد برای توسعه کشت این محصول با کمبود منابع آبی مواجه ایم.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره گل غلتان در این شهر قدمت صد ساله دارد و این در حالی است که برخی از شهرهای ایران نیز این آیین را جشن می گیرند.

این جشنواره با حضور بیش از 100 نوزاد از استان های مختلف کشور و با حضور مسئولان برگزار شد.

مراسم گل غلتان از تولد تا یک سالگی نوزاد صورت می گیرد. در باور اهالی منطقه، غلتاندن نوزاد در میان گل های محمدی، سبب طراوت و شادابی او و دور ماندن از زشتی ها و بیماری های مختلف است. همچنین طراوت گلبرگ ها از پوست بدن نوزاد محافظت کرده و کودک را خوشرو و سرزنده نگاه می دارد. مراسم گل غلتان نوزاد از نسل های پیش به یادگار مانده و در زمره میراث معنوی شهرستان دامغان قلمداد می شود.

جشنواره گل غلتان در سال 89 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.