آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۵
دانش
۷
دانش فضایی

راهپیمایی فضایی شماره 200

محمدرضا رضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی، جمعه 22 اردیبهشت برای دویستمین بار در اطراف این ایستگاه، راهپیمایی فضایی کردند. خانم پگی ویتسون به همراه جک فیشر در راهپیمایی چهار ساعته خود، بخش هایی از ایستگاه فضایی را تعمیر کردند.

نخستین کار آنها، تعویض تعدادی از تجهیزات الکترونیکی مستقر در یکی از بازوهای ایستگاه فضایی بود. این تجهیزات را یک ماه پیش، فضاپیمای باری سیگنوس به ایستگاه فضایی بین المللی آورده بود. تجهیزات یادشده در سامانه های مخابراتی و تامین و توزیع برق ایستگاه کاربرد دارند. ویتسون و فیشر سپس بازوی رباتیک آزمایشگاه فضایی ژاپن موسوم به کیبو را تعمیر کردند. فضانوردان ژاپنی در مدت اقامت خود در کیبو، از این بازوی رباتیک کوچک برای جابه جایی برخی نمونه ها و تجهیزات آزمایشگاهی در خارج از بدنه آزمایشگاه استفاده می کنند. در بخش بیرونی آزمایشگاه ژاپن، صفحه ای وجود دارد که برخی تجهیزات و نمونه ها برای آزمایش در آنجا قرار می گیرند. این صفحه در مواجهه مستقیم با فضای آزاد کیهانی است و هر چه روی آن مستقر شود، در معرض پرتوهای پرانرژی خورشید و امواج کیهانی است. از این رو بستر مناسبی برای انجام برخی آزمایش های مهندسی و حتی زیستی خواهد بود.

ماموریت دیگر فضانوردان در راهپیمایی اخیر خود در ایستگاه فضایی بین المللی، تعمیر قطعه ای در طیف سنج مغناطیسی آلفا بود. این طیف سنج مغناطیسی 8/6 تنی از مهم ترین ابزارهای دانشمندان برای بررسی ماده تاریک است و در بهار 1390 به کمک شاتل فضایی ایندیور به فضا پرتاب شد. جالب است که همین سه شنبه، ششمین سالگرد این پرتاب بود.

همچنین ویتسون و فیشر در راهپیمایی فضایی روز جمعه، سامانه ای برای رهگیری سنگریزه های آسمانی و زباله های فضایی روی واحد هارمونی ایستگاه و در کنار مبدل اتصال آن نصب کردند. فضاپیماهای نسل آینده آمریکا همچون دراگون و استارلاینر به کمک این مبدل به ایستگاه فضایی متصل می شوند.