آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۶
صفحه آخر
۲۰

تولید کنسرو پسته

محققان کشور موفق به تولید کنسرو پسته شدند که به کمک مواد نگهدارنده متشکل از گیاهان دارویی، مشکلات بسته بندی این محصول را به شکل موثری کاهش می دهد.

به گزارش مهر، کشور ایران از جهت تنوع محصولات باغی در دنیا رتبه دوم را بعد از آمریکا به خود اختصاص داده و با این که جمعیت ایران 2 درصد جمعیت جهان بوده، محصولات باغی تولید ایران 10 درصد تولید کل دنیاست.

این ظرفیت در زمینه خشکبار نیز وجود دارد به طوری که بر اساس رویکرد کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا، می توان بخش عمده ای از آن را در صنایع غذایی و داروسازی به کار برد و ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد.

مواد موثر موجود در بادام، گردو و فندق و پسته حداقل می تواند در 290 فرآورده دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی که در حال حاضر در کشورهای دیگر تولید و عرضه می شود مورد استفاده قرار گیرد.

در کنار این تحول می توان از صدور بیش از 30 درصد کل خشکبار تولیدی کشور که بدون ارزش افزوده و به قیمت ارزان صادر می شود، جلوگیری کرد. حداقل 20 درصد گردو، بادام، پسته و فندق را می توان به صورت کنسرو با ارزش افزوده بالا صادر کرد. کنسروهای خشکبار در کشور برای اولین بار توسط مرکز خدمات مهندسی ایمنی دارو فرموله شده و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد.

یکی از مشکلات تولید پسته، آلودگی آفلاتوکسین است. مبارزه با این آلودگی تقریبا کار بسیار مشکلی است. بنابراین باید روی مسائل پیشگیری از آن سرمایه گذاری و فعالیت کرد. از این رو محققان کشور موفق به تولید کنسرو پسته شدند و فرآیند تولید آن را به مرحله نهایی رساندند.

در کنسرو پسته براساس آزمایش های انجام شده، درصد آفلاتوکسین به صفر می رسد و به دلیل حرارت 110 درجه هنگام فرآیند، تولید انبوه این کنسرو برای افراد زیادی اشتغال پایدار ایجاد می کند. با تولید کنسرو پسته، به صادرات پسته با قیمت ارزان نیازی نیست و امکان نگهداری پسته بیشتر می شود. همچنین پسته کنسرو شده طعم و بوی بهتری نسبت به پسته غیرکنسروی دارد.

طرح تولید کنسرو توسط سیدمهدی میرحسینی به نتیجه رسیده و ثبت اختراع هم شده است.