آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۷
سیاسی
۲
نگاه

اعتماد مردم به نظام اولین پیام مشارکت گسترده در انتخابات

دکتر حمیدرضا مقدم فر (استاد دانشگاه)

مشارکت مردم در انتخابات روز گذشته بسیار گسترده بود و قطعا حماسه تاریخی دیروز در تاریخ انقلاب ثبت خواهد شد. مشارکت پرشور مردم در دو نگاه داخلی و خارجی قابل تحلیل است. از نگاه داخلی مشارکتی است که موجب اقتدار و آبروی ملی همچنین انسجام و وحدت مردم خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که تکثر قومی، زبانی، مذهبی و اعتقادی دارد اما در عین تکثر؛ انسجام ملی مثال زدنی در ایران حاکم است. با وجود تکثر در جمهوری اسلامی، در مقطع انتخابات همه اقشار رای می دهند و این موجب تقویت انسجام و وحدت می شود.

صرف نظر از شور و هیجانی که زمان انتخابات در مردم ایجاد می شود، نفس حضور و فضای ایجاد شده به جشن ملی تبدیل می شود به دلیل این که جدای پیروزی نامزدی خاص، همزبانی موجب جشن ملی می شود.

مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات روز گذشته پیامی را نیز به بیرون از کشور برای دشمنان و دوستان ما داشت. به دشمنان نشان داد ملتی که پای صندوق رای رفته و تا این اندازه منسجم بوده و وحدت ملی دارند نظام را قبول داشته و به مسئولان اعتماد دارند. چنین ملتی متحد است و دشمن را از طمع ورزی به کشور باز می دارد، بنابراین چنین نگاهی در مقابل هر نوع تصمیم نادرست در مورد کشورمان بازدارنده است.

همه مردم ایران باید به این نکته توجه داشته باشند که امروز بیشتر از 38 سال گذشته مورد توجه کشورهای خارجی هستیم، چه کشورهای پیرامونی ما و چه حتی ملت های دوردست. زیرا ملت بزرگ ایران و انقلاب ایران امروز تاثیر نرم فکری و فرهنگی بسیاری در بیرون از مرزهای خود داشته و باعث شده توجه ملت های دیگر به ایران به عنوان کشور الگو و مدلی قرار بگیرد که در آن الگوی بی نظیری به نام مردم سالاری از نوع اسلامی حاکم است که در هیچ جای دنیا وجود ندارد. بنابراین حضور گسترده مردم این پیام را به دوستان دارد که این کشور پابرجا، مقاوم و مقتدر است و به این ترتیب دل آنها به انقلاب ما گرم تر می شود. امنیت، سلامت انتخابات، رقابت انتخاباتی، مشارکت مردم و نتیجه انتخابات؛ پنج مولفه ای هستند که موجب رقم خوردن انتخابات خوب می شوندو همه این مولفه ها به صورت زنجیره با یکدیگر در ارتباطند.