آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۷
جامعه
۱۴

وسواس خرید

بعضی افراد را مرتب در حال خرید می بینید؛ خرید لباس، وسایل خانه، ظرف و ظروف، بلور و کریستال و هر چیز دیگر که به ذهنشان برسد. فرقی نمی کند از وضع مادی خوبی برخوردار باشند یا نه. حتی اگر درآمد چندانی نداشته باشند، باز هم حداکثر مبلغ ممکن را برای خرید خرج می کنند و برای خرید پول، زمان و انرژی فراوان هدر می دهند، در حالی که از آن سو اجناسی که تهیه کرده اند برای آنها کاربردی ندارد.

عده ای پا را از این فراتر می گذارند و درمورد جنسی که تهیه می کنند، بشدت دچار وسواس هستند، به طوری که برای خرید یک جفت کفش باید تمام کفش فروشی های شهر را زیرپا بگذارند و در آخر هم دست از پا درازتر به منزل برگردند. در این زمینه، نظر کارشناسی آزاده عزیزی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی را جویا می شویم:

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با کلمه وسواس آشنایی نداشته باشد یا فردی وسواسی را ندیده باشد. وسواس و وسواسی شدن به نقش ژنتیک، عوامل تربیتی، رفتاری و اجتماعی بستگی دارد که زمینه ساز بروز اختلالات وسواس در فرد می شود. فرد وسواسی، باعث بروز اختلالاتی در زندگی خود و اطرافیانش می شود. وسواسی بودن، یک بیماری است که عملکرد افراد را کاهش می دهد، یک بیماری مزاحم و طولانی، اما قابل درمان است. شایع ترین نوع وسواسی که در فرهنگ ما رواج یافته، وسواس شست وشو است. نوع دیگری که مد نظر ماست، تکرار برخی کارها مثل خرید کردن است. خریدکردن یکی از مسائل روزمره است و این موضوع کاملا عادی است تا وقتی که حالت وسواسی پیدا نکرده باشد. شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که ساعت ها برای خرید یک وسیله کوچک زمان می گذارند. این اختلال با احساس نیاز شدید و غیرقابل کنترل به خرید تجربه می شود. فرد مبتلا به این اختلال در مواجهه با احساسات گوناگون مانند استرس یا نگرانی، تمایل بالایی به خرید غیرضروری پیدا می کند. بیمار با خریدکردن از اضطراب و تنش خویش می کاهد ولی پس از خرید، احساس ندامت و پشیمانی را تجربه می کند. بیشترین مبتلایان زن هستند و در اغلب موارد، بسیاری از لوازمی را که به آنها نیاز ندارند، خریداری می کنند. این اختلال براحتی قابل درمان است و افرادی که 10 جلسه درمان شناختی رفتاری را زیر نظر یک روان شناس زبده دریافت کنند، با گذشت زمان وقت کمتری را به خرید وسواسی اختصاص خواهند داد.