آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۷
ایران
۱۵

رونمایی از تازه های تمدن اشکانی در مازندران

یافته های باستان شناسی محوطه تاریخی «وستمین» کیاسر، پنجشنبه گذشته همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با حضور مسئولان و علاقه مندان به میراث فرهنگی و تاریخی در موزه تاریخی کلبادی ساری رونمایی شد.

وستمین نام روستایی در منطقه کیاسر شهرستان ساری است و منطقه باستانی کاوش شده در سه کیلومتری شمال آن واقع و نام اصلی این محوطه مربوط به دوره اشکانیان «لت سر» است.

محوطه باستانی وستمین در جریان عملیات حفاری برای ایجاد خط انتقال گاز از دامغان به ساری در بهار سال 94 کشف شد.

اشیای سفالی به دست آمده از کاوش های باستان شناسان در این محوطه به شکل ظروف، مهره و سر دوک است. بیشتر ظروف به دست آمده در این کاوش به رنگ قرمز هستند و به اعتقاد باستان شناسان از مهارت و تکنیک بالایی در ساخت آنها استفاده شده است.

اشیای شیشه ای کشف شده در این محوطه تاریخی به شکل عطردان یا سرمه دان است و مهره هایی از جنس خمیر شیشه، سفال، صدف، قیر و سنگ به عنوان تزئینات در آنها به کار گرفته شده است.

شمشیر، خنجر، سرپیکان، دستبند، انگشتر، گوشواره، سگگ و... اشیای فلزی کشف شده در منطقه تاریخی وستمین کیاسر است که امروز به نمایش گذاشته شده است.

سرپرست گروه کاوش محوطه وستمین، در آیین رونمایی از آثار این مجموعه گفت: محوطه تاریخی وستمین در 80 کیلومتری جنوب ساری و 9 کیلومتری شهر کیاسر واقع است و هنگام انجام حفاری برای گازرسانی از دامغان به ساری کشف شد.

عبدالمطلب شریفی افزود: هنگام حفر خطوط گازرسانی وقتی حفاران به چند خمره آثار باستانی دست یافتند، بلافاصله لوله گذاری متوقف و حفاری های نجات بخشی منطقه آغاز شد.

وی ادامه داد: در دوره شش ماهه حفاری باستان شناسان میراث فرهنگی مازندران در وستمین، آثار، اشیا و گورهای تاریخی متعلق به دوره اشکانی کشف شد. سرپرست گروه کاوش محوطه وستمین کیاسر با اشاره به این که 13 نوع تدفین در دوره اشکانی وجود داشت، گفت: کشف گورهای خانوادگی با شیوه تدفین دخمه ای و چمباتمه ای در این محوطه باستانی دیده شده است.