آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۷
فرهنگ و هنر
۱۶

گرامیداشت خیام در نیشابور

روز پنجشنبه همزمان با روز ملی خیام نیشابوری، مراسم بزرگداشت این حکیم، دانشمند و ادیب بزرگ جهان در نیشابور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این مراسم که در باغ آرامگاه خیام برگزار شد، این حکیم را یکی از تاثیرگذارترین مردان جامعه بشری ذکر کرد.

عباس کرخی افزود: وظیفه ما ارج نهادن و شناساندن این شخصیت بزرگ به همه بویژه نسل جوان کشورمان است.

عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: خیام یکی از بزرگ ترین ریاضیدانان، منجمان و ادیبان جهان است که باید برای معرفی مشاهیری در این سطح به دنیا بکوشیم.

گلباران آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری، اعطای نشان فیروزه ای خیام به فریدون شهبازیان و بهروز غریب پور؛ دو هنرمند برجسته کشور، خوانش رباعیات خیام، اجرای موسیقی سنتی و سخنرانی خیام شناسان با موضوع تبیین ابعاد مختلف شخصیت خیام نیشابوری از جمله برنامه های این مراسم بود.

همچنین مراسم بزرگداشت خیام در ارمنستان نیز برگزار شد. در این مراسم که با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان و دانشگاه بین المللی اسلوونی و با حضور مجید مشکی رایزن فرهنگی کشورمان، معاونان، استادان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ابتدا یکی از دانشجویان در سخنانی به زبان فارسی به معرفی و بیان زندگی نامه حکیم نیشابور پرداخت سپس گروه های مختلف دانشجویان به خواندن شعرهای خیام پرداختند.

در بخش دیگر این برنامه نیز شعرهای خیام و سایر شاعران ایرانی به زبان های فارسی، ارمنی، روسی، انگلیسی و آلمانی توسط دانشجویان این دانشگاه خوانده شد.