آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۸
جهان
۶

ترامپ و سفر به سرزمین صادرکننده تروریسم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همراه هیات بلندپایه کشورش دیروز وارد فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان پادشاه سعودی قرار گرفت.

ترامپ در حالی وارد عربستان شد که این کشور تک محصولی تنها به صادرات تروریسم افتخار می کند و برای این کار باید مدال افتخار به این کشور تروریست پرور داد. عربستان کشوری است که مورد انتقاد مجامع حقوق بشری است و جنایات این کشور در یمن، سوریه و حتی در داخل خود عربستان بارها مورد انتقاد سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل قرار گرفته است.

پاتریک استریکلند، خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در صفحه شخصی خود در توییتر از سفر ترامپ به عربستان، انتقاد کرد. به گزارش ایرنا، استریکلند دیروز همزمان با سفر ترامپ به عربستان در توییتر خود نوشت: در حالی که ترامپ به ریاض سفر کرده، نیروهای سعودی به محاصره شهرک شیعه نشین العوامیه در استان القطیف ادامه می دهند.

اعتراض ها به سفر ترامپ به عربستان محدود به یک خبرنگار و چند سازمان حقوق بشری نیست. کیلب ماپین تحلیلگر سیاسی و فعال ضدجنگ آمریکایی مستقر در نیویورک در صفحه شخصی خود در توییتر از این سفر شدیدا انتقاد کرد.

ماپین برای انتقاد از ترامپ نه موضوع داخلی عربستان بلکه به جنایت این کشور در یمن اشاره می کند.

او نیز در توییتر خود نوشت: در حالی که ترامپ خود را برای رفتار نرم با پادشاه قاتل (سعودی) آماده می کند، مردم یمن برای زنده ماندن علیه جرایم جنگی (سران) سعودی مبارزه می کنند. وی در توییتی دیگر تاکید کرد: ترامپ در حالی با یک پادشاه متعصب سعودی که سر از تن (شهروندان خود) جدا می کند، دست می دهد و ایران را غیر دموکراتیک می خواند که روز جمعه مردم ایران در یک انتخابات شرکت کردند.

رئیس جمهور آمریکا همراه هیات بلندپایه کشورش دیروز وارد ریاض شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان پادشاه سعودی قرار گرفت. ترامپ روز دوشنبه همچنین قرار است در سفری دو روزه به فلسطین اشغالی با مقامات این رژیم نیز دیدار کند و سپس به بیت لحم در کرانه غربی خواهد رفت و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می کند.