آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۸۹۴۳
سیاسی
۲

و دوباره ایران هراسی

ناصر ایمانی

اجلاس سران و مسئولان پنجاه کشور عربی – اسلامی با حضور رئیس جمهور آمریکا در پایتخت عربستان به کارخود پایان داد. در سخنرانی های سران آمریکا و سعودی و برخی کشورهای شرکت کننده و حتی نخست وزیر مالزی، اظهارات تندی علیه ایران مطرح گردید و در بیانیه پایانی این کشور ها نیز ایران به حمایت از تروریسم و افراط گرانیی و دخالت در امور کشورهای منظقه متهم گردید.

این حجم از حملات کشورهای منطقه و ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته اگربی سابقه نباشد کم سابقه است و محور آمریکایی – سعودی تلاش دارند که پروژه ایران هراسی را جایگزین پروژه اسرائیل هراسی کنند. جالب این است که پروژه ایران هراسی پس از امضای موافقتنامه بر جام در یکسال و نیم بیش شدت بیشتری گرفته است و عملا موافقتنامه مذکور نتوانست به ایران هراسی خاتمه دهد و بلکه بر شدت آن افزود.

جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام به سرعت عمل کرد ولی این انتظار برخی مسئولان ایران که با امضای برجام، پروژه ایران هراسی نیز به پایان می رسد، عملا راه به جایی نبرد و بار دیگر این نظریه به اثبات رسید که با برداشتن هرگام به عقب، طرف مقابل یک گام به جلو می نهد.

اگر چه در ضرورت توافق برجام بین ایران و شش کشور تردیدی نیست اما این تصور که امضای برجام به ایران هراسی خاتمه می دهد اشتباه از کار در آمد.