آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۰۲
جهان
۲۰
فراسو

خشم سران «تل آویو» از ترامپ

دیوید هوروویتز مترجم: وصال روحانی

کاملا بدیهی است که سفر تازه پایان یافته دونالد ترامپ به ریاض هیچ نظر مثبتی را در تل آویو برنینگیخته باشد و سران رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی از عملکرد ترامپ ناراضی هستند که بیش از 4 ماه و یکی دو روز از شروع زمامداری سرشار از جنجالش در کاخ سفید می گذرد.

احترام فراوانی که ملک سلمان حاکم فعلی سعودی ها به ترامپ گذاشت و تعریف و تمجیدهای افراطی جانشین باراک اوباما از خاندان سعودی تنها اثری که در تل آویو برجای گذاشت سست تر شدن اعتقاد رژیم صهیونیستی به ترامپ بود. از نظر آنها ترامپ یک مرد سرشار از وعده های انجام نداده و به تبع آن غیرقابل اعتماد است. او نه فقط پایتخت سیاسی صهیونیست ها را از تل آویو به قدس منتقل نکرده بلکه در تضاد آشکار با وعده های انتخاباتی اش متن تفاهمنامه ایران با گروه «1+5» در مورد فعالیت های هسته ای این کشور را پاره نکرده و حتی از تصویب شهرک سازی های جدید و جعلی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی خودداری و آنها را نصیحت کرده که دست از بسط دادن های خیالی عرصه حکومت نامردمی خویش بردارند. خطاهای ترامپ – از منظر اسرائیلی ها – به این نیز ختم نمی شود و او از محمود عباس در کاخ سفید پذیرایی کرده و قصد دارد دیدار او را بزودی با یک بازدید پس بدهد. تجلیل های آشکار ترامپ از عباس به حدی بوده که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را آشکارا یک سیاست شرم آور خوانده است و به واقع نیز ترامپ با تاکید بر این که کشورش و فلسطین مایلند یک پیمان ایمن سازی مشترک را در نوار غزه و اطراف آن به اجرا درآورند سران رژیم صهیونیستی را دچار سرسام کرده است.

با این اوصاف بدیهی بود که سفر روز گذشته ترامپ از ریاض به تل آویو با عکس العمل سرد نتانیاهو و همقطاران وی مواجه شود. ترامپ از سفر اخیرش به ریاض برای آب کردن انبوهی از سلاح های بادکرده امریکا به بهای نجومی 380 میلیارد دلار به عربستان سعودی بهره جست و اصلا توجهی به این قضیه نکرد که این اقدام او در تل آویو خشم مفرط اشغالگران قدس را برانگیخته است. اشغالگرانی که کم محلی های امریکا به خود را از ماه های پایانی حکومت اوباما حس کرده بودند و حالا می بینند قول های ترامپ برای عوض کردن آن شرایط در دریایی از سودجویی های نظامی و اقتصادی او غرق شده است.