آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۰۲
جهان
۲۰
همسایگان

اردوغان، نیمی از مدیریت «عدالت و توسعه» را برکنار کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب بلافاصله پس از در دست گرفتن ریاست حزب عدالت و توسعه، دست به تغییراتی وسیع در آن زد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی در کنگره فوق العاده حزب حاکم، 19 نفر از اعضای هیات مدیریت اجرایی شامل سازمان جوانان و حلقه تجاری را تغییر داد. به این ترتیب تقریبا نیمی از بخش مدیریتی این حزب تغییر کرد. وی همچنین«بینالی ییلدریم»را که رهبری حزب را به اردوغان واگذار کرد، به عنوان یکی از اعضای هیات اجرایی و محور تصمیم گیری حزب «عدالت و توسعه» انتخاب کرد. در همین حال دو شخصیت مهم این حزب از جمله ویسی آینا، معاون نخست وزیر و محمد موذن اوغلو، وزیر کار، از این هیات خارج شدند. لازم به ذکر است، طبق قانون اساسی قبلی ترکیه که در رفراندوم 16 آوریل (27 فروردین) دستخوش اصلاحات شد رئیس جمهوری حق ریاست بر حزب خود را نداشت. بر همین اساس اردوغان با اصلاحات انجام شده در قانون اساسی توانست دوباره ریاست حزب عدالت و توسعه را در دست بگیرد.

آغاز دادگاه متهمان کودتای 15 ژوئیه در آنکارا دادگاه آنکارا جلسه استماع از 221 متهم به دست داشتن در کودتای 15 ژوئیه و سرنگونی اردوغان را آغاز کرد. نخستین مرحله دادگاه تا 16 ژوئن به طول می انجامد. در حال حاضر 200نفر از متهمان کودتا که اغلب نظامی هستند در زندان بسر می برند؛ 9 نفر به قید وثیقه و مشروط آزاد شدند و 12 نفر دیگر از جمله فتح الله گولن (روحانی مخالف دولت ترکیه) متواری هستند.

از سوی دیگر در پی اخراج بیش از 100 هزار نفر از کارمندان بخش دولتی ترکیه پس از کودتا، عفو بین الملل در گزارشی تحت عنوان «هیچ پایانی در تیررس نیست» بشدت از این اخراج ها انتقاد کرد و این اقدامات را نقض حقوق بشر دانست.خبر دیگر اینکه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرده که با آلمان و ترکیه برای حل مناقشه مربوط به پایگاه هوایی اینجرلیک در حال گفت و گو است