آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۰۲
فن آوری
۸
قاب فناوری

روباتی که با علف های هرز مبارزه می کند

محققان پیش از این، بیشتر بر عرضه روبات هایی تمرکز داشتند که بتوانند از پس انجام کارهای خانه بربیایند و یکی از آنها جاروبرقی روباتیک Roomba بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این جاروبرقی با اندازه مناسب و سرعت بالا می تواند در گوشه و کنار خانه تردد کند و حتی گرد و خاک زیر مبل، میز و... را نیز کاملا تمیز کند. سنسورها نیز به این روبات کمک می کنند تا با وسایل خانه کمترین برخورد را داشته باشد. اما این بار «جو جونز» طراح این جاروبرقی روباتیک، قابلیت جدیدی برای آن تعریف کرده تا بتواند یک ماشین چمن زن که همزمان می تواند علف های هرز را نیز از بین ببرد تولید کند. این روبات کوچک که Tertill نامیده می شود، انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید تامین می کند.

بنابراین تنها کافی است این روبات را در حیاط خانه یا باغ رها کنید تا به کار خود برسد بدون اینکه نیاز به شارژ شدن داشته باشد و البته در روزهای بارانی هم جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که کاملا ضد آب است. در صورتی که این روبات در طول مسیر از بین بردن علف های هرز به موانع مختلف، گیاهان ساقه بلند و... برخورد کند، سنسورهای خازنی سپر جلویی روبات متوجه می شوند و مسیر خود را عوض می کنند.

از سوی دیگر با کمک این سنسورهای خازنی می توان مانع خروج روبات از باغ یا حیاط شد. سنسورهای موجود در بغل های این روبات نیز علف های هرز را تشخیص می دهد پس در همان نقطه توقف می کند و علف هرز را از بین می برد. این روبات پرکار هم اکنون پیش فروش می شود ولی انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی با بهای 300 دلار راهی بازار شود.