آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۷۲
جهان
۸

مروری گذرا بر حملات تروریستی بریتانیا

22 مارس 2017: یک مهاجم تنها با یک خودرو به سوی جمعیتی که در پل وستمینیستر جمع شده بودند، یورش برد و آنها را زیر گرفت. او در ادامه با چاقو یک افسر پلیس را که ورودی پارلمان انگلستان نگهبانی می داد، زخمی کرد و در حین تعقیب و گریز، به ضرب گلوله پلیس کشته شد. در این حادثه پنج نفر از جمله یک تروریست رومانیایی جان باختند. مهاجم که «خالد مسعود» نام داشت، در بریتانیا به دنیا آمده بود و طبق اظهارات مقامات با گروه های افراطی خشونت طلب ارتباط داشت.

5 دسامبر 2015: مردی چاقوبه دست در ایستگاه مترو به مردم حمله کرد؛ ضارب که «محی الدین مایر» نام داشت، فریاد می زد که «این به انتقام سوریه است». هرچند کسی در این حادثه کشته نشد؛ اما سه نفر به سختی مجروح شدند.

22 می 2013: دو مهاجم در منطقه «وولویچ» یک سرباز بریتانیایی را با ضربات چاقو و ساطور از پای درآوردند. تصاویر ویدئویی ضبط شده با گوشی های تلفن همراه یکی از ضاربان را حین ادای این جملات نشان می داد که می گفت کشتن این سرباز به تلافی سربازان بریتانیایی است که مسلمانان را در خارج از مرزهای این کشور می کشند.

7 جولای 2005: سه انفجار انتحاری در 50 ثانیه و در سه نقطه مختلف متروی لندن به وقوع پیوست که باعث ازکارافتادن سیستم حمل ونقل عمومی در این شهر شد. در نتیجه این حملات که در ساعات آغازین و ساعت شلوغی مترو به وقوع پیوست، در مجموع 52 نفر جان باختند و صدها نفر نیز زخمی شدند. از این حادثه به عنوان بدترین حادثه تروریستی بریتانیا بعد از بمب گذاری «لاکربی» در سال 1988 یاد می شود.

30 آوریل 1999: در یک بازه 13روزه در ماه مارس 1999، بریتانیا شاهد مجموعه بمب گذاری های سریالی بود که اولین انفجار در یک سوپرمارکت، بعدی در مرکز منطقه بنگلادشی ها و آخرین بمب گذاری در کلوپی در منطقه همجنس بازان لندن به وقوع پیوست که انفجار آخری منجر به مرگ سه نفر شد. عامل این انفجارها جوانی 23ساله به نام «دیوید کوپلند» بود که خود را نازی می دانست و به شش بار حبس ابد محکوم شد.