آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۱
ورزش ایران
۱۰

جام تختی در طرح رنکینگ سیستم اتحادیه جهانی کشتی

پس از این که اتحادیه جهانی کشتی از طرح رنکینگ سیستم کشتی گیران، برای حضور در رقابت های جهانی و در نهایت المپیک 2020 توکیو خبر داد، فدراسیون کشتی ایران، موفق شد رقابت های بین المللی جام تختی را به عنوان یکی از مطرح ترین و قدیمی ترین تورنمنت های بین المللی دنیا، از سال 2018 میلادی، در طرح رنکینگ سیستم و شیوه سیدبندی قرار دهد.

پیشتر اتحادیه جهانی کشتی صرفا بازی های المپیک 2016 برزیل، مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی و رقابت های قاره ای را در سیستم رنکینگ قرار داده، اما اعلام کرده از سال 2018 میلادی، چند تورنمنت بین المللی دیگر ازجمله جام تختی را نیز در این طرح قرار خواهد داد. این طرح در نحوه حضور کشتی گیران در رقابت های جهانی و نهایتا المپیک 2020 توکیو تاثیرگذار خواهد بود.

طبق اعلام اتحادیه جهانی، هر کشور میزبان ازجمله ایران، می تواند در هر وزن مسابقات حداکثر سه کشتی گیر داشته باشد و رقابت های هر وزن (پنج وزن در هر روز)، در دو روز برگزار می شود که روز اول مسابقات مقدماتی و روز دوم رقابت های شانس مجدد، رده بندی و فینال انجام می گیرد. ضمنا در روز دوم وزن کشی با دو کیلوگرم ارفاق وزن و مسابقات در ده وزن انجام خواهد شد.

به کشتی گیران نفرات اول تا پنجم هر وزن حاضر در جام تختی به ترتیب 8، 6، 4 و 2 امتیاز در طرح سیدبندی اتحادیه جهانی تعلق می گیرد. امتیازات کسب شده در هر سال برای معرفی برترین کشتی گیران سال در هر وزن، شامل حضور در رقابت های جهانی، قاره ای و هشت تورنمنت بین المللی مذکور سالانه محاسبه شده و در ابتدای هر سال میلادی امتیازات از صفر محاسبه می شود. در پایان هر سال بهترین کشتی گیران براساس این امتیازات معرفی می شوند.