آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

عوارض جدی استفاده از دستگاه سولاریوم، استفاده از دستگاه های «برنزه کردن» ممنوع است

رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو عوارض جدی استفاده از دستگاه سولاریوم را تشریح نمود.

جمال تولی با ابراز تاسف از اینکه برنزه کردن به یکی از ملاک های زیبایی بین افراد جامعه به خصوص بانوان تبدیل شده است، به پایگاه خبری سازمان غذا و دارو گفت: استفاده از دستگاه های سولاریوم یکی از راه های برنزه کننده بدن است که علی رغم قیمت و عوارض جدی مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

تولی ادامه داد: استفاده از سولاریوم به دلیل وارد ساختن مستقیم اشعه ماورای بنفش به بدن و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست بویژه نوع خطرناک آن معروف به ملانوما حتی برای یکبار هم خطرناک می باشد.

وی با تاکید بر اینکه عملا برنزه شدن بی عوارض وجود ندارد، افزود: ایجاد پیری زودرس، آسیب چشمی، تحریک و تاول زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزایش رنگدانه سازی پوست به عنوان عوارض برنزه شدن با دستگاه سولاریوم همواره در استفاده کنندگان از این دستگاه ها مشاهده می شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، استفاده از دستگاه های سولاریوم را ممنوع اعلام کرده است کما اینکه در اینجا هم بصراحت اعلام می کنیم دستگاه های مذکور، فاقد هرگونه مجوز برای تولید، ورود و ترخیص بوده و تامین نگهداشت، عرضه، مصرف و کاربری این اقلام جرم و قابل پیگیری می باشد.

وی با اشاره به اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت هم در صورت مشاهده این دستگاه در مراکز درمانی با آن برخورد می کند، عنوان داشت: سازمان بهداشت جهانی به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی برای کنترل این پدیده تعیین کرده و به صورت جدی درباره برنزه کردن پوست هشدار داده است.

بدون مشورت با پزشک مصرف دارو قطع یا تغییر نکند

مدیر کل دفتر ارزیابی، کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: بیماران در ماه رمضان نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف ننمایند.

مهرناز خیراندیش افزود: رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.