آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۷۴
جهان
۸

اذعان آمریکا به کشتن 105 غیرنظامی در بمباران نیروهای ائتلاف

موصل در چند قدمی آزادی

آمریکا اذعان کرده است که در جریان یکی از حمله های هوایی نیروهای ائتلاف ضدداعش در موصل 105 غیرنظامی کشته شده اند. به گزارش بی بی سی، در این حمله که روز 17 مارس در موصل انجام شد یک بمب به ساختمانی مسکونی انداخته شد. ارتش آمریکا پیش تر تایید کرده بود که غیرنظامیان در جریان این حمله هوایی در غرب موصل کشته شده اند اما درباره تعداد تلفات تردیدهایی وجود داشت زیرا جمع آوری شواهد و گرفتن آمار دقیق به دلیل ادامه نبردها در غرب موصل به طور رسمی قابل بررسی و تایید نبود.

حال ستاد مرکزی فرماندهی ائتلاف ضدداعش بعد از انجام تحقیقات می گوید این نیروها به وسیله بمب هدایت شونده، دو تک تیرانداز متعلق به گروه داعش را هدف قرار دادند، اما اصابت بمب موجب انفجار مواد منفجره ای شد که پیکارجویان در ساختمان نگهداری می کردند. در این حمله، ده ها نفر از غیرنظامیانی که در زیرزمین این ساختمان پناه گرفته بودند با فروریختن ساختمان کشته شدند. به گفته شاهدان عینی 36 غیرنظامی دیگر نیز داخل این ساختمان بودند، اما مقامات آمریکایی گفتند «شواهد کافی برای تشخیص وضعیت آنها وجود ندارد».

آغاز شمارش معکوس

در همین حال، ارتش عراق از ساکنان منطقه قدیمی موصل که همچنان تحت تسلط داعش هستند خواسته محله خود را فورا ترک کنند و به گذرگاه های امن بروند؛ هشداری که به معنای آغاز شمارش معکوس برای عملیات نهایی است. در بیانیه ارتش آمده است: برای تکمیل آزادسازی بقیه مناطق موصل از ساکنان بخش قدیمی می خواهیم همگی محله خود را ترک کنند و به سمت گذرگاه های امنی که برایشان تعیین خواهد شد، بروند. راهنما، محافظ و وسایل حمل و نقل در انتظار شما خواهند بود تا شما را به مکان های امن برسانند. در روزهای گذشته نیروهای عراقی در منطقه قدیمی موصل به منظور آغاز حمله ای گسترده جهت آزادسازی کامل شهر از چنگ داعش جمع شده اند. نیروهای عراقی در میان هزاران غیرنظامی در کوچه های تنگ و باریک که خودروهای نظامی نمی توانند وارد آن شوند، مستقر شده اند.