آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۳
جهان
۶

عربستان به ارباب آمریکایی نیاز دارد

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پنجشنبه شب طی سخنانی به مناسبت روز عید مقاومت و آزادی به نشست اخیر در ریاض اشاره کرد و گفت: جلسه مسئولان اسلامی آمریکایی در عربستان نمایش بود نه نشست سران. هدف عربستان بزرگ کردن نقش ترامپ و جلوه دادن خود به عنوان یک دولت محوری در جهان عرب است.

وی افزود: مواضع آیت الله عیسی قاسم، همیشه مسالمت آمیز و آرام بوده اما دولت آل خلیفه به جای گوش فرا دادن به خواسته های مردم برای اصلاح امور، به کشتار و بازداشت علما و سران مخالفان و تحت تعقیب قرار دادن زنان و مردم، تخریب مساجد، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و تبعید او روی آورده است. وی گفت: حمله وحشیانه [نیروهای امنیتی بحرین] به میدان الفداء، نتیجه نشست های ریاض است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به بیانیه اخیر ریاض، گفت: بیانیه سعودی آمریکایی ریاض، یک رسوایی و کمدی در میان کنفرانس ها و نشست هاست. آنچه درباره کنفرانس های ریاض قابل توجه و پیگیری است توافقات دوجانبه و امتیازاتی است که به آمریکا داده شد.

وی ادامه داد: عربستان، رئیس جمهوری را تکریم کرده است که بیشترین بی ادبی را به امت اسلام و مسلمانان داشته است. او دیدگاه نژادپرستانه دارد و بزرگ ترین حامی اسرائیل است. عربستان با این کار در پی حفظ نظام سیاسی خود بر آمده است.

وی در پاسخ به ادعای شاه عربستان سعودی که ایران را محور تروریسم جهانی خواند اظهار کرد: عربستان مروج اندیشه وهابی است. پس از شکست طرح های عربستان در منطقه، اکنون این کشور به ارباب آمریکایی اش نیاز دارد. این روزها ایران مشکل اصلی عربستان است، این کشور به ترامپ همه چیز داده است تا آمریکا را به جنگ با ایران و محور مقاومت ترغیب کند. ترامپ به پول نیاز دارد تا بتواند به حمایتش از اسرائیل ادامه دهد.

وی افزود: اگرچه ایران عنوان بیانیه ریاض بود، اما رئیس جمهور مصر و پادشاهان اردن و کویت، سخنی علیه ایران به زبان نیاوردند. به عربستان توصیه می کنم کینه توزی ها را کنار بگذارد، زیرا تنها راه حل برای منطقه گفت وگو با ایرانی است که نشان داده برای گفت وگو آماده است.