آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۳
اقتصاد مقاومتی
۸
الگوی مردمی

احداث گلخانه با پول توجیبی و عیدی

طی سال های اخیر، شاهد رشد روزافزون احداث واحدهای گلخانه ای در سراسر کشور هستیم. تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، راندمان بالای تولید، دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست، مزایای این روش کشت هستند.

محمد کریم آشفته، جوان 19 ساله ایوانی، چند سالی است در یک گلخانه در روستای نرگسی که در پنج کیلومتری شهرستان ایوان واقع است، به تولید صیفی جات می پردازد و از درآمد این شغل راضی است.

جوان کارآفرین ایوانی درباره نحوه ورودش به این عرصه می گوید: از نظر مالی در سطح خوبی نبودیم. با این که 16 ساله بودم، اما احساس تکلیف می کردم که به اقتصاد خانواده ام کمک کنم. 16 ساله بودم و دانش آموز سال سوم دبیرستان و دوست داشتم ادامه تحصیل دهم و مهندس شوم. در همین حال و هوا بودم که گلخانه متروکه همسایه، نظرم را جلب کرد.

با توجه به علاقه ام به کار کشاورزی تصمیم گرفتم گلخانه متروک همسایه را احیا کنم. برای خرید گلخانه پول کافی نداشتم، اما تصمیم گرفتم گلخانه را از صاحبش اجاره کنم. پول توجیبی هایم را که مدتی جمع کرده بودم، با پول عیدی هایم جمع کردم تا بتوانم گلخانه را اجاره کنم. این جوان کارآفرین ادامه داد: صاحب گلخانه راضی به اجاره دادن گلخانه اش نمی شد. او اعتقاد داشت، یک نوجوان 16 ساله توان راه اندازی گلخانه را ندارد، هرچند در این اواخر به صورت مشارکتی شریک من در گلخانه شده است. دو برادر دوقلو دارم که از من کوچک تر و دانش آموز هستند و در امور گلخانه به من کمک می کنند. برادر هایم با کمک کردن به من، خرج تحصیلشان را خودشان در می آورند. در این گلخانه 20 هزار مترمربعی برای چهار نفر اشتغالزایی شده است. من گلخانه را با 100 هزار تومان راه اندازی کردم؛ 100 هزار تومانی که برای خرید بذر و تجهیزات مصرف شد، ولی در عرض سه ماه به سوددهی رسیدم.