آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۳
جامعه
۱۷

تولید و واردات دستگاه های برنزه کردن جرم است

کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: دستگاه های سولاریوم فاقد هرگونه مجوز برای تولید، ورود و ترخیص بوده و تامین نگه داشت عرضه، مصرف و کاربری این اقلام جرم است.

به گزارش جام جم، جمال تولی با ابراز تاسف از این که برنزه کردن به یکی از ملاک های زیبایی بین افراد جامعه بخصوص بانوان تبدیل شده است، عنوان کرد: استفاده از دستگاه های سولاریوم یکی از راه های برنزه کننده بدن است که با وجود قیمت های بالا و عوارض جدی مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از سولاریوم به دلیل وارد ساختن مستقیم اشعه ماورای بنفش به بدن و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست بویژه نوع خطرناک آن معروف به ملانوما حتی برای یک بار هم خطرناک است.

این مسئول با تاکید بر این که عملا برنزه شدن بی عوارض وجود ندارد، عنوان کرد: ماهیت چنین اقداماتی به صورت علمی زیر سوال است، زیرا ایجاد پیری زودرس، آسیب چشمی، تحریک و تاول زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزایش رنگدانه سازی پوست به عنوان عوارض برنزه شدن با دستگاه سولاریوم همواره در استفاده کنندگان از این دستگاه ها مشاهده می شود.

رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، استفاده از دستگاه های سولاریوم را ممنوع اعلام کرده است کما این که در اینجا هم به صراحت اعلام می کنیم دستگاه های مذکور، بدون هرگونه مجوز برای تولید، ورود و ترخیص بوده و تامین نگه داشت عرضه، مصرف و کاربری این اقلام جرم و قابل پیگیری است.