آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۵
شهرستان ها
۷

آغاز بهره برداری از نیروگاه برق سد رودبار لرستان

نیروگاه برق سد رودبار الیگودرز در استان لرستان با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

خرم آباد - خبرنگار کیهان: این نیروگاه سطحی که از دو واحد 225 مگاواتی تشکیل شده است، سالانه 986 گیگاوات ساعت برق تولید می کند و واحد اول آن به بهره برداری رسید که برای تکمیل آن 400 میلیارد تومان دیگر هزینه می شود.

این نیروگاه علاوه بر توانایی تولید 450 مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی جهت بازیابی شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.

سد برق آبی رودبار الیگودرز که با طول تاج 185 متر، ارتفاع از پی 155 متر، و عرض تاج 15 متر بر روی رودخانه رودبار ساخته شده است، حجم ذخیره حدود 4 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب را دارد. برای احداث سد و نیروگاه رودبار تاکنون 2 هزار و 200 میلیون تومان هزینه شده است که بخشی از اعتبارات طرح از طریق کشور چین تامین شده است.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه های دز احداث شده است.

بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که در دره ای تنگ و باریک احداث شده است.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح این سد گفت: بعد از سد رودبار الیگودرز، تکمیل سد بختیاری در دستور کار قرار دارد که با افتتاح این سد 750 مگاوات به ظرفیت تولید برق آبی کشور اضافه خواهد شد.

حمید چیت چیان افزود: اجرای این گونه پروژه ها در انتشار گازهای گلخانه ای بسیار موثر بوده است و چین همکاری جدی در ساخت سد رودبار داشته است.