آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۷۶
جهان
۸

تظاهرات هزاران اسرائیلی برای صلح با فلسطینیان

هزاران اسرائیلی در دفاع از پایان منازعات خاورمیانه در تل آویو تظاهرات کردند؛ آنها خواستار اجرای «راه حل دو دولت» شدند؛ در این تظاهرات پیام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز قرائت شد. به گزارش دویچه وله، این افراد که روز گذشته به خیابان های تل آویو آمده بودند، پلاکاردهایی علیه 50 سال اشغال مناطق فلسطینی در دست داشتند: «50 سال کافی است اکنون نوبت صلح است».این تظاهرات به دعوت سازمان اسرائیلی «صلح اکنون» صورت گرفت که منتقد شهرک سازی های اسرائیل در مناطق فلسطینی نشین کرانه غربی رود اردن و شرق بیت المقدس است. «آوی بوسکیلا»، رئیس سازمان «صلح اکنون» گفت این تظاهرات «علیه ناامیدی که دولت به ما ارزانی می دارد، اشغالگری، خشونت و نژادپرستی» بر پا می شود. او افزود: «وقت آن رسیده که به اسرائیلی ها، فلسطینی ها و تمامی جهان ثابت شود که بخش مهمی از جمعیت اسرائیل مخالف اشغال و خواستار راه حل دو کشور است».

براساس برآورد روزنامه اسرائیلی «ها آرتص»، حدود 15 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. «اسحاق هرتزوگ»، رهبر مخالفان رژیم اسرائیل در سخنرانی خود در میدان مرکزی «رابین»، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل را متهم به ایجاد ترس و ازدست دادن موقعیت ها برای برقراری صلح کرد.

بحث شهرک سازی ها که هم در داخل سرزمین های اشغالی و هم در مجامع بین المللی مخالفان جدی دارد، مهم ترین مانع بر سر تحقق راهکار دو دولتی است و تاکنون اسرائیل حاضر نشده از این امر کوتاه بیاید.

زمان صلح فرا رسیده

در جریان این تظاهرات پیام «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرائت شد؛ او در این پیام گفت: «زمان آن رسیده که ما با هم در صلح، هماهنگی، امنیت و ثبات زندگی کنیم». عباس گفت تنها راه برپایی صلح «راه حل دو دولت» برای دو ملت با مرزهای تعیین شده در جنگ شش روزه سال 1967 است. او از اسرائیل خواست یک کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد و به اشغال پایان دهد. عباس جریان های سیاسی دیگر اسرائیلی را به پیوستن به جریان کنونی برای رسیدن به فراکسیون سیاسی فراخواند که قادر است صلح را میان ملت فلسطینی و اسرائیل برقرار کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه و سه شنبه 22 و 23 می از اسرائیل و مناطق فلسطینی نشین دیدن کرد. ترامپ که قصد دارد دو طرف را به سوی مذاکرات تازه صلح سوق دهد، از پدیدآوردن چشم انداز «توافق نهایی» در منطقه سخن گفت.