آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۶
فرهنگ و هنر
۱۶

کتاب سرهنگی به چاپ سوم رسید

سومین چاپ از کتاب «نظام نامه حرب» به کوشش مرتضی سرهنگی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش مهر، انتشارات سوره مهر، سومین چاپ از کتاب «نظام نامه حرب» اثر مرتضی سرهنگی را روانه بازار کتاب کرد.

این کتاب که برای نخستین بار در اواخر سال 94 منتشر شد، دربرگیرنده 110 فرمان آیت الله بلادی بوشهری به مبارزان تنگستان در دوران جنگ جهانی اول است که بر مبنای آن نظام نامه و شیوه مقابله با دشمن در ایام جنگ شرح داده شده است.

در این کتاب مقدمه ای درباره متن و شخصیت آیت الله بلادی همراه زندگینامه مفصل وی به انضمام چند عکس و سند و نیز متن این نظام نامه قرار گرفته شده است.

متن این نظام نامه شامل موضوعات متنوعی مانند نوع رفتار فرمانده با سربازان و خوراک آنها تا شکل تصویربرداری از صحنه نبرد و گزارش نویسی از آن است.

مرتضی سرهنگی پیش از این درباره این اثر به مهر گفته بود: در سال 1373 و همزمان با هشتادمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری، کتابی با عنوان «لوایح و سوانح» در بوشهر به کوشش سیدقاسم یاحسینی منتشر می شود که در آن یادداشت ها و مقالاتی درباره شخصیت آیت الله بلادی نیز درج می شود. در همان زمان نوه ایشان متن این نظام نامه را به ستاد بزرگداشت داده بود و آنها نیز در قالب همان کتاب این متن را چاپ می کنند. با توجه به حجم و تنوع موضوعات کتاب این متن تقریبا در کتاب گم شده بود. من با اطلاع آقای یاحسینی، این متن را از کتاب استخراج کردم و با ساختاری تازه در قالب یک کتاب درآوردم.

به گفته سرهنگی در دوران جنگ اول جهانی، جنوب ایران به تسخیر انگلستان در می آید و البته در این میان مبارزان مردمی نیز با اشغالگران به ستیز برمی خیزند. در میان آنها روحانی برجسته ای به نام سیدعبدالله بلادی بوشهری نیز حضور داشت که به مبارزه با استعمارگران مشغول بود. منتهی پس از مدتی مبارزان از بیم جان ایشان، وی را به شیراز منتقل می کنند و پس از مدتی نیز به وی نامه ای می نویسند مبنی بر این که برای ما آیین نامه و شیوه نامه جنگیدن با بیگانه را تدوین کن. مرحوم بلادی نیز بر مبنای قرآن کریم و نهج البلاغه 110 فرمان نظامی برای مبارزان می نویسد که مبنای همه آنها آیین و شیوه مبارزه است.