آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۶
ورزش ایران
۱۰

لیگ برتر بسکتبال در محاصره خارجی ها

فقط 4 ایرانی در میان برترین ها

سایت آسیا بسکت، یکی از سایت هایی است که هر سال درباره لیگ های مختلف دنیا از جمله لیگ ایران اطلاع رسانی می کند. این سایت در پایان لیگ برتر بسکتبال یک بار دیگر بهترین های این لیگ را معرفی کرد که بدون رد یا تائید حتی بدون توجه به واسطه گری هایی که اهداف برخی سایت هاست، باید با مشاهده فهرست های مختلف آن به نکات تلخ دیگری در لیگ برتر بسکتبال اشاره کرد. در این سایت، باارزش ترین بازیکن رقابت های فینال لیگ برتر بسکتبال حامدحدادی از تیم پتروشیمی بندر امام برگزیده شد. اما انتخاب های دیگر از این قرار هستند:

بازیکن سال: دومنیک جونز دانشگاه آزاد، بهترین گارد:دومنیک جونز دانشگاه آزاد، بهترین فوروارد: سعیدداورپناه نفت آبادان، بهترین سنتر: حامد حدادی پتروشیمی بندرامام، بهترین بازیکن داخلی: سعید داورپناه نفت آبادان، بهترین بازیکن خارجی: دومنیک جونز دانشگاه آزاد

تا اینجا که برترین های بسکتبال ایران با حدادی و داورپناه، در بخش های دیگر تنها یک بازیکن خارجی است.

این سایت تیم های اول و دوم لیگ برتر را هم به سبک لیگ های معتبر دنیا انتخاب کرده است که در مجموع ده بازیکن و غیر از حدادی و داورپناه، فقط دو بازیکن یعنی ارسلان کاظمی و بهنام یخچالی به فهرست اضافه شده اند. بنابراین در فهرست دو تیم پنج نفره لیگ ایران فقط چهار بازیکن داخلی حضور دارند. در واقع با توجه به انتخاب های این سایت، باید گفت لیگ برتر بسکتبال با تاثیرگذاری 30 درصدی برای تیم ملی بسکتبال حدود 9 ماه به طول انجامید زیرا در میان ده نفر نخست این لیگ فقط سه ملی پوش دیده می شوند و لیگ برای بازیکنان دیگر بسکتبال ایران بازدهی نداشته است. فراموش نکنیم حامد حدادی در این فصل 6 ماه را در لیگ چین گذراند و کسی از بازیکنان جایگزین نتوانست از غیبت ستاره بسکتبال ایران برای تبدیل شدن به جایگزین مطمئن برای او استفاده کند. بگذریم از این که کیفیت برخی بازیکنان خارجی نیز در دو فهرست زیر سوال بوده است.

تیم اول سال

دومنیک جونز (دانشگاه آزاد)، بهنام یخچالی (پتروشیمی بندرامام)، سعیدداورپناه (نفت آبادان)، جیمزوایت (پتروشیمی بندرامام)، حامد حدادی (پتروشیمی بندرامام).

تیم دوم

پرکینز (نفت آبادان)، جرالد رابینسون (پتروشیمی بندرامام)، داکوان کوک (شیمیدرتهران)، ارسلان کاظمی (نیروی زمینی)، بوژان (شهرداری کاشان).